Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Låt desperationen ge kraft att klara krisen

Den andra coronavågen är över oss och den slår skoningslöst mot delar av handeln. Nu måste de utsatta företagen fånga upp kraften i desperationen och hitta sätt att överleva krisen – igen.

Publicerad: 25 november 2020, 14:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Lek och hobbyModeCorona

Den nya smittovågen som dragit in över Sverige gör det åter tydligt hur ojämlikt viruset drabbar de olika delbranscherna i detaljhandeln.

Hemelektronikhandeln fortsätter surfa på en framgångsvåg. Heminredning går också bra. Dagligvaruhandeln tuffar på som vanligt (dock ingen bunkringsvåg den här gången).

Och precis som förra gången sticker modehandeln ut som den stora förloraren. Försäljningen i modebutikerna har aldrig hämtat sig från vårens kraftiga tapp. I oktober föll försäljningen med 13,0 procent i klädhandeln och 19,5 procent i skohandeln, enligt Stilindex.

”Novembersiffrorna kommer att vara ännu rödare.”

Novembersiffrorna kommer att vara ännu rödare. Swedbanks statistik över korttransaktioner i kläd- och skohandeln till och med 21 november visar ett nytt kraftigt ras vid senaste månadsskiftet, då lokala restriktioner började införas.

Och vi ska komma ihåg att det inte bara är modehandeln som drabbas.

Det är till exempel få branscher som är så beroende av julen som leksakshandeln och där är läget nu akut. I ett öppet brev vädjar branschorganisationen Lek och Babybranschen kunderna att fortsätta handla leksaker, annars riskerar både arbetstillfällen, butiker och företag att försvinna.

Vi har sett liknande upprop tidigare.

Skohandeln vädjade om stöd redan i mars.
Svensk Handel har under hela pandemin lyft krisen i branschen och lobbat för fler stödåtgärder till företagen.
■ Och härom dagen skrev Indiskas vd Karin Lindahl en uppmärksammad artikel som publicerades på Markets debattsida.

Gemensamt för alla dessa inlägg är desperationen. Nu är läget kritiskt. Kunderna försvinner igen. Försäljningen rasar. Myndigheternas stödåtgärder känns otillgängliga och otillräckliga. Det som eventuellt fanns sparat i ladorna är borta.

”Du måste täcka skott, du måste in framför motståndarkassen, även om det gör ont.”

Det är lätt att känna hopplöshet. Och fullt förståeligt.

Men i stället gäller det att hitta den lilla extra kraft som desperationen kan ge.

Uttrycket används ofta i sportvärlden, framför allt inom hockeyn. Man är i underläge, kämpar i motvind, allt går stolpe ut. Då krävs desperation. Du måste täcka skott, du måste in framför motståndarkassen, även om det gör ont. Ett sådant agerande väcker medspelarna, föder jävlaranamma – och kan leda till nya vägar att vinna.

Vi såg den kraft som desperationen kan skapa i branschen under våren. Trots krisen var kreativiteten på topp. Varje vecka lanserades nya lösningar för att kunna fortsätta sälja – utan att äventyra säkerheten och orsaka ökad smittspridning.

En ny smittovåg kräver en ny kreativ våg.

Och jag är säker på att vi kommer att se fler nya lösningar lanseras även den här gången.

Hitta kraften i desperationen och kämpa för era livsverk, era butiker, era anställda.

Läs mer: Geniala idéer föds i coronakrisen – här är 14 innovationer att inspireras av

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lek och hobbyModeCorona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News