Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Lars Welin: Som föregångare borde handeln våga sticka ut hakan lite mer

Publicerad: 14 september 2017, 08:49

Det är inte de stora ideologiska frågorna som dryftas i butikerna. Nej, det är jordnära frågor om ekonomi och företagande som är i fokus. Men handeln som helhet skulle tjäna på om handlarna lyfte lite på blicken och även tog ställning i andra frågor.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelKläderMiljöHandlare

Markets valundersökning visar att det ofta är företagens villkor, den svenska ekonomin och lag och ordning som står i fokus för handlare och chefer i handeln. Tillsammans med arbetsmarknads- och integrationsfrågor står de i en klass för sig när handeln får avgöra vilka politiska frågor som är viktigast.

Läs mer: Frågan som ligger överst på handlarnas önskelista: Döda regelkrånglet

Samtidigt lyser många andra stora politiska samhällsfrågor med sin frånvaro.

Skola, utbildning och sjukvård röner visserligen ett visst intresse, sannolikt för att de berör medarbetarna och därmed verksamheten. Men det är sällan som handelns representanter syns i debatten om andra politiska frågor, trots att de frågorna påverkar handeln, både direkt och indirekt.

Handeln som helhet skulle tjäna på om handlare och chefer i näringen vågade ta ställning och driva fler frågor. Och det kan självklart göras utan att man behöver ställa sig bakom något enskilt parti.

Inte minst när det gäller utvecklingen kring bostadsmarknaden, miljön och energipolitiken skulle handeln kunna agera tydligare, frågor som i allra högsta grad berör branschen.

Bostadsmarknaden styr tillgången på kunder och medarbetare, och att denna fråga löses på ett för butiken gynnsamt sätt är viktigt.

Många stora politiska samhällsfrågor lyser med sin frånvaro

Miljöfrågorna ligger också ofta högt på kedjornas dagordning. De skulle få mycket större genomslag om de uppmärksammades mer på lokal och regional nivå.

Handeln är i flera fall en föregångare och borde våga sticka ut hakan lite mer. Dessutom skulle det trigga fler butiker och kedjor att ta framtidsinriktade beslut.

Energipolitiken hänger på många sätt ihop med miljöfrågorna. Handeln kan mycket väl gå i frontlinjen för omställningen till förnybara energikällor – och berätta om det.

Slutsatsen blir en uppmaning till handelns folk:

Våga ta bladet från munnen lite oftare. Det tjänar du, din verksamhet och hela branschen på.

Läs mer: Handelns klara besked inför valet nästa år: Vi vill ha en ny regering

Lars Welin

Analytiker och skribent på Market

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev