Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Lars Welin: Positivt med nya impulser för vd:arna

Publicerad: 28 februari 2018, 14:47

Markets genomgång av styrelseuppdragen för ledarna i de största detaljhandelsföretagen visar att antalet uppdrag utanför den egna sfären är relativt få. Det är i grunden positivt. Men samtidigt är det bra med impulser utifrån.


Ämnen i artikeln:

Ledarskap

Så kallade styrelseproffs får återkommande kritik för att de är engagerade i för många styrelser samtidigt. Den kritiken är i högsta grad befogad. Risken är stor att det blir halvhjärtade insatser när tiden inte räcker till. Det kräver fingertoppskänsla för att hitta rätt mix och antal uppdrag för att kunna göra en bra insats men också för att verkligen hinna med. Dygnet har bara 24 timmar.

Läs mer: Unik lista: Så ”extraknäcker” toppcheferna i styrelser

Ofta blir rekommendationen att inte ha för många styrelseuppdrag. Styrelseakademien rekommenderade för några år sedan max tio uppdrag i mindre eller medelstora bolag.

En uppsats från Uppsala universitet som granskade styrelseledamöternas uppdrag kontra bolagens resultat över tiden konstaterade ett samband mellan många uppdrag och sämre resultat. Gränsen gick vid fem uppdrag per ledamot.

När man ser sammanställningen över detaljhandels-vd:arnas uppdrag är det få som har externa uppdrag utanför den egna koncernen eller branschen. Det tyder på att man prioriterar rätt: det egna företaget först.

EFTERTRAKTADE. Många toppchefer är heta på marknaden för andra bolagsstyrelser.

Flera har uppdrag i olika branschorganisationer, vilket är en naturlig fortsättning på det ordinarie arbetet. Dessutom tillför det ett vidare synsätt och breddat kontaktnät. Att parallellt med sitt arbete för ett bolag också värna om branschens framtid kan inte sägas vara annat än positivt, för alla parter.

Samtidigt måste man förstå att dessa ledare är heta på marknaden för andra bolagsstyrelser. Att komma åt deras kompetens, erfarenhet och kontaktnät måste vara synnerligen eftertraktat.

Dessutom kan det utveckla personen genom att ge nya intryck. Att vara vidsynt är viktigt i det här läget. En verksamhet i en annan bransch, i en annan fas eller i ett annat ägarförhållande kan exempelvis bredda synsättet och tillföra kunskap till den egna verksamheten.

Om företaget inte är inne i ett kritiskt eller extremt expansivt läge bör en styrelse och dess ordförande faktiskt uppmuntra vd:n att ta något annat externt styrelseuppdrag. Det stärker sannolikt vd:n och bolaget.

Ämnen i artikeln:

Ledarskap

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News