Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Lars Welin: Online har blivit knäckfrågan som Ica-systemet måste försöka lösa

Publicerad: 31 augusti 2018, 06:15

Ica-modellen har mejslats ut under drygt hundra år. Vid flera tillfällen har avgörande steg tagits, som i efterhand blivit betraktade som viktiga epokskiften för utveckling och framgång. Nu står Ica för ännu en sådan utmaning – och en kommande milstolpe.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelE-handelIca

Ica-modellen bygger på fria handlare i samverkan. Handlaren ska på bästa sätt utnyttja de lokala förutsättningarna. Tillsammans med övriga handlare ingår verksamheten i ett kraftfullt samarbete som gjort Ica till marknadsledare i Sverige i över 50 år.

Läs mer: Ica-modellen sätts på prov när e-handeln skapar ny intern konkurrens

Idén om samverkan har utmanats många gånger, inte minst från handlarna själva. En titt i Ica-historien (ica-historien.se) bekräftar att det funnits en hel del knäckfrågor för Hakon Swensons skapelse sedan starten 1917. Här är några:

■ Gemensamma inköp och marknadsföring.
■ Avsättning av medel för nya butiker.
■ Beslut om gemensam profil (Ica-symbolen).
■ Ica 90 med en ny nationell organisation.
■ Ny affärsmodell i början av 2000-talet.

Nu står Ica-modellen inför ännu en stor utmaning: e-handel.

Näthandeln med mat suddar ut de geografiska gränser som i dagsläget är viktiga hörnstenar i sättet att driva Ica-butikerna. Det grundar sig ofta på hur och var kunden bor, arbetar och rör sig i vardagen.

Den framtida Ica-kunden på nätet – som kan välja mellan ett stort antal Ica-butiker – kanske fokuserar på utbud och bästa pris.

Den framtida Ica-kunden på nätet – som kan välja mellan ett stort antal Ica-butiker – kanske fokuserar på utbud och bästa pris. När varorna i storstäderna dessutom plockas och körs ut från ett centralt e-handelslager blir det svårt att förklara och behålla prisskillnader till konsument.

Detta är inget reellt problem i dag med en blygsam e-handel. Men med en snabbt växande volym på nätet måste frågan få en lösning.

För när den lilla Ica Nära-butiken säljer mer än den stora Ica Maxi-enheten tack vare e-handeln och när det blir dags att ifrågasätta det befintliga antalet Ica-butiker på en ort kan det skapa stora interna spänningar i Ica-systemet. Det bästa är om man redan i dag försöker hitta en väg framåt som tar Ica-idén vidare in i den digitala tidsåldern.

Ämnen i artikeln:

LivsmedelE-handelIca

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev