Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Lars Welin: Med britten i ryggen kan Ica köra om konkurrenterna på nätet

Publicerad: 24 november 2017, 08:20

Amerikanska Amazon är årets verkliga ”buzzword” i detaljhandeln. Men när det gäller mat på nätet är det brittiska Ocado som gäller. Nu kan de rita om e-handelskartan i Sverige.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelIca

Ocado har för de flesta varit en doldis. Och de har inte gjort så mycket väsen av sig heller. Speciellt inte utanför Storbritannien.

Bolaget startades vid millennieskiftet av tre entreprenörer och hade redan från början ett annorlunda angreppssätt:

■ De har e-handel i egen regi.
■ De driver e-handel åt andra kedjor.
■ De utvecklar tekniken bakom näthandeln.

Ocado har haft en lång uppförsbacke lönsamhetsmässigt men visar svarta siffror sedan 2015. Kundbasen och nyckeltalen pekar åt rätt håll.

Nu står de på tröskeln till en ny era där samarbeten med andra detaljhandelsaktörer – som Ica – är ett naturligt nästa steg.

För Ica blir det med all sannolikhet ett avgörande kliv.

Läs mer: Uppgifter: Ocado ska lyfta Ica på nätet – affären presenteras nästa år

Ica Online ökar visserligen försäljningen i snabb takt, men det sker från låga nivåer och omsättningen i kronor är inte alls i paritet till Icas storlek och marknadsandel i traditionell handel. Ett problem har varit kopplingen till de enskilda butikerna, vilket gör e-handeln ineffektiv och dessutom hindrar Ica-butiker som inte har ytor att avsätta för hanteringen från att satsa.

Med Ocado i ryggen kan Ica komma i kapp – och köra om – konkurrenterna.

Både Coop och Axfood har ökat tempot i sina e-handelssatsningar.

Ocado kan ge Ica-handlarna den e-handelslösning som de i flera år har väntar på

Coop med sin nya darkstore ligger sannolikt i täten för den tekniska utvecklingen för tillfället. Axfood har bredden med e-handel inom Hemköp, Willys och Mat.se samt färdiga matkassar från Middagsfrid.

En affär mellan Ica och Ocado skulle göra att de mindre e-handelsföretagens dagar är räknade. De kan kanske överleva som nischade aktörer i storstäderna, men då handlar det om att verka i en mindre skala, nå en medveten målgrupp och kunna ta betalt för sina tjänster.

Med Ocados tekniska lösningar, och kanske ett eller flera robotiserade centrala plocklager, skulle Ica ge fler handlare möjlighet att erbjuda näthandel, och dessutom i en effektiv och lönsam affärsmodell.

För om Icas näthandel ska lyckas krävs det engagemang från handlarledet – och ett ekonomiskt upplägg som gynnar både den enskilda Ica-butiken och Ica Gruppen som helhet.

Ocado kan ge Ica-handlarna den e-handelslösning som de i flera år har väntar på. Tillsammans kan de ta digitaliseringen i dagligvaruhandeln vidare och bryta ny mark med lönsam e-handel.

Lars Welin

Analytiker och skribent på Market

Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelIca

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News