Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Lars Welin: Det går inte att rynka på näsan åt Lidl längre

Publicerad: 23 februari 2018, 10:52

Den tidigare så slutna och stela kedjan ligger numera i framkant på flera områden. Siktet är inställt på expansion.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorLågprisLidl

Lars Welin är analytiker på Market.

Mycket snack. Och mycket verkstad.

Så kan man sammanfatta Lidls sätt att jobba numera.

Kedjan är inne i en expansiv fas och nyheterna kommer slag i slag:

■ Etablering av nya ­butiker (även med inriktning på gränshandel).
■ Omlokaliseringar och ersättningsetableringar på flera platser.
■ Upprustning av befintliga butiker.
■ Nya distributionscentraler tillkommer (Örebro och Västsverige).
■ Utökning av nuvarande lager (Rosersberg).
■ Färskvarufokus i butik (frukt och grönt vid entrén, butiksbakat bröd).
■ Hållbarhetstänk (eko, fairtrade, svinn, välgörenhet, MSC-fisk).
■ Aktiv rekrytering och synlighet på jobbmässor (employer branding).
■ Nytt huvudkontor – höjer statusen.
■ Satsning på förarlösa bilar, laddstolpar och annan ny teknik.
■ Och flera utmärkelser och priser.

​I Icanyheters etableringssammanställning i januari hade kedjan ett 20-tal butiker på gång 2018–2019. Bara på de veckor som gått sedan dess har ytterligare fem butiksetableringar tillkommit.

Läs mer: Fyra inbrytningar som skakade om svensk detaljhandel

Satsningar i butiksledet kompletteras med uppbyggnad i bakomvarande led. Dessutom har Lidl på kort tid tagit täten på områden där de andra aktörerna har haft ett uppenbart försprång tidigare.

Det är därmed ingen slump att MSC (Marine Stewardship Council) utser Lidl tillsammans med Coop som ledande när det gäller att sälja fisk från hållbara bestånd. Vem hade trott det för tio år sedan?

Lidl har gjort en intressant, och oväntad, resa på den svenska marknaden sedan lanseringen 2003.

Lidl har på kort tid tagit täten på områden där de andra aktörerna har haft ett uppenbart försprång tidigare.

När de första butikerna öppnade var upplägget exakt det samma som i andra länder. Butikerna såg likadana ut. Och sortimentet bestod nästan bara av kedjans egna varor. Etableringen fortsatte i tysthet och nya butiker öppnade i snabb takt.

​Svenska konsumenter var dock tveksamma till det nya konceptet, men efter några år skedde ett skifte.

Det blev början på den andra vågen för kedjan.

Tv-reklam kom in och sortimentet breddades. Parallellt blev kedjan mer öppen. Detta gjorde Lidl mer svenskt, folkligt och accepterat.

Med andra ord har Lidl det väl förspänt för fortsatt tillväxt. Men det finns en del hot mot framgången.

■ Lidl har valt bort e-handel, trots att detta kommer som ett seriöst alternativ för allt fler ­konsumenter. Men än så länge handlar det om några ynka ­procent av hela dagligvaruomsättningen som går via nätet. Så än är det ingen ­panik. Och allt tyder på att Lidl internationellt ligger i framkant med fyra ­digitala ­utvecklingshubbar runtom i Europa.
■ Konkurrensen ökar från lågpriskedjor som Rusta, ÖoB, Dollarstore och nykomlingen Normal som kapar åt sig andelar i olika segment. Här gäller det för Lidl att behålla sin image för de priskänsliga kunderna.
■ Konkurrensen ökar också från kedjor som Willys och Netto som siktar in sig på samma kundgrupp av prismedvetna konsumenter. Inte minst Willys har en hög profil, bland annat inom hållbarhet.
■ Liksom dagligvaruhandeln i stort påverkas Lidl av att allt fler väljer att inte laga mat själv. Trenden, där hittills restauranger och kaféer varit vinnare, fortsätter. Och färdigmatsutbudet är än så länge mycket begränsat på Lidl.​

​Lidl har i dag en marknadsandel på cirka fyra procent. Det är förvisso en liten andel, men potentialen är stor.

Kedjan visar allvar med sina satsningar genom att investera långsiktigt och arbeta metodiskt. Med ett utbyggt och rustat butiksnät, effektiva organisationer för logistik, inköp och sortiment, och motiverade medarbetare, kan kedjan bli betydligt större i Sverige. Något som konkurrenterna bör se upp med.

Ämnen i artikeln:

DagligvarorLågprisLidl

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News