Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Lars Welin: Dags att börja tala klarspråk, Coop

Publicerad: 6 april 2018, 08:27

I föreningarnas årsredovisningar finns det en hel del fakta om olika miljöinsatser och trädplanteringar i fjärran länder. Men inte så mycket om siffror.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorEkonomiCoop

Sex av elva konstellationer inom kooperationen redovisar ett sämre resultat 2017 jämfört med året före. Dessutom redovisar sex av elva minskad omsättning.

Siffrorna i Markets sammanställning talar sitt tydliga språk.

Det är med andra ord dags för föreningsledare att tala klarspråk med medlemmarna; om sambandet mellan omsättning och resultat och hur medlemmarna på olika sätt kan gynna sin förening.

Men när vi granskar föreningarnas årsredovisningar finns det en hel del fakta om olika miljöinsatser och trädplanteringar i fjärran länder. Men inte så mycket om siffror. I något fall nämns varken omsättning eller resultat i vd-ordet.​

Läs mer: Unik granskning: Coops butiker fortsätter att tappa försäljning

KF driver tillsammans med andra kooperativa verksamheter intresseorganisationen Svensk Kooperation som verkar för att regler och lagar ska vara likställda mellan kooperativa företag och vanliga aktiebolag.

KF/Coop kan själva gå i bräschen genom att göra sina redovisningar fylligare. Ica Gruppen och Axfood är som börsnoterade koncerner bra förebilder. Ica redovisar butiksomsättningen varje månad och i övrigt redovisas omsättning och resultat fyra gånger per år med butiksprofilernas utveckling på olika sätt. Allt för att det ska vara enkelt för aktieägare att bilda sig en egen uppfattning om bolaget och kedjornas prestationer.

​Kooperationen bör förutsätta att medlemmarna är kunniga och intresserade av hur det går för butikerna. Och låta dem ta del av mer fyllig redovisning – och kommentarer kring försäljning och resultat.

En kooperation med lönsam tillväxt är trots allt grunden för framtiden. Och för fortsatta marknads- och butikssatsningar, likväl som insatser för hållbarhet och välgörenhet.

Ämnen i artikeln:

DagligvarorEkonomiCoop

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News