Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Lars Welin: Axfoods apotekssatsning är ännu ett friskhetstecken

Publicerad: 14 augusti 2017, 09:44

Axfood visar återigen att man är beredd att ta snabba kliv framåt – och gärna hoppa över en del steg för att ligga i framkant. Nu ska man koppla greppet om apotekskunderna utan fysiska apotek – men med ett väletablerat nät av dagligvarubutiker.


Axfood går sin egen väg.

Det står klart när bolagets apotekssatsning blev känd.

Genom det ännu så länge anonyma bolaget Hubia och tre välrenommerade e-handelsentreprenörer vill man starta någon nytt.

Och så klart utmana e-handelsjätten på den svenska apoteksmarknaden, Apotea.

Läs mer: Axfood utmanar Apotea – startar ett nätapotek med Lensons grundare

Axfood har ett ess i rockärmen med butiksnäten Hemköp och Willys. Med nästan 400 butiker, egna och franchise, kan det nya nätapoteket snabbt få en fysisk bas i nästan hela landet. Dessutom ska nätapoteket omfatta koncernens e-handelsbolag Mat.se, vilket ger dess verksamhet och leveranser ökad tyngd.

Med andra ord är detta en riktig omnikanal-satsning. Och på ett smidigt sätt löser man samtidigt problematiken med ”the last mile”, alltså den sista delen av leveransen till konsument.

Apotea har en framgångsresa i bagaget och dominerar i dag nätapoteksmarknaden. Med andra ord kan Axfoods nätapotek direkt förhålla sig till Apotea vad gäller utbud, priser och villkor.

Apotekssatsningen visar att Axfood har full fart framåt.

Det är dessutom ytterligare en satsning på senare år där bolaget visar att man är beredd att välja sin egen väg för att snabbt nå framgång.

Bland exemplen finns Willys kundklubb, Willys plus. Den startades sist av alla de större kedjorna, men nådde snabbt framgång tack vare sin enkelhet och att den var helt digital – utan hantering av kundkort och liknande. Dessutom har Willys-kedjan nått nya framgångar, varav flera förklaras av just framgångarna med Willys plus.

Sedan handlade det om e-handel. Något som Axfood under lång tid fick frågor om, inte minst från oroliga analytiker. Men även här är det ”gasen i botten” som gäller. Med förvärven av Middagsfrid och Mat.se, parallellt med lansering av näthandeln inom Hemköp och Willys, har bolaget snabbt kommit en bra bit på vägen.

Förvärvet av gränshandelskedjan Eurocash tog i ett svep koncernen rakt in i den lönsamma norsk-svenska gränshandeln.

Under den lugna ytan verkar det bubbla av entreprenörsanda

Apoteksprojektet får ses som ännu ett exempel på Axfoods expansionsstrategi. Samt att man återigen tar hjälp av förvärv och entreprenörer, precis som med e-handeln, för att skynda på sitt projekt.

Nu kan både Willys och Hemköp se fram emot att bli mer attraktiva som marknadsplatser när kunderna även kan hämta läkemedel i butikerna. Och för alla som köper mat via Mat.se kan leveranserna bli mer värdefulla framöver.

I grunden har Axfood en stabil plattform, med långsiktig huvudägare och lönsam parti- och detaljhandel.

Men under den lugna ytan verkar det bubbla det av entreprenörsanda.

Det är hedrande för både ägare och ledning att denna anda även når marknaden. Sådant behöver dagligvaruhandeln.

Det utmanar och tar hela branschen framåt.

Lars Welin

Analytiker och skribent på Market

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News