Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Lars Welin: Är det nya butikskonceptet Nettos sista chans?

Publicerad: 10 maj 2017, 06:22

Netto tar avstamp för framtiden i Sverige med ett nytt koncept. Det är i elfte timmen.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelButikskonceptNetto

Nettos tillväxt har bromsat in betydligt på senare år och antalet nya butiker är få. Samtidigt har konkurrenterna, både traditionell dagligvaruhandel, lågpris och andra nischaktörer blivit aktivare.

Netto var först på den svenska marknaden med hard discount 2002. Kedjan växte sedan i rasande takt och nya butiker öppnade var och varannan vecka.

2003 fick Netto sällskap av Lidl och de två intog så småningom merparten av den södra delen av landet. Hard discount blev ett vanligt inslag i stadsbilden.

Läs mer: Premiär för Nettos nya koncept: ”Efterlängtat”

Men svenskarna var tveksamma. Okända varumärken och ett smalt sortiment fick många att tveka. Lågpris hade också en negativ klang.

Efter några år valde Lidl en ny väg. Den tidigare mycket hårt centralstyrda kedjan började successivt att anpassa sig till svenska förhållanden. Fler lokala varor och varumärken tog plats i hyllorna. Parallellt blev ekologiska- och fair trade-varor vanliga i sortimentet. Kombinerat med kreativ marknadsföring gjorde det varumärket Lidl känt – och accepterat – bland svensken i gemen.

Vad hände inom Netto under tiden?

Inte mycket om man ska vara ärlig.

De redan slitna butikerna började se ännu mer slitna ut

Butikerna fortsatte att se likadana ut. Sortimentet utvecklades inte nämnvärt och de redan slitna butikerna började se ännu mer slitna ut. Det stora kampanjutbudet upplevdes för det mesta som rörigt, samtidigt som leveransproblem ledde till ”hål i hyllan”.

Här finns nog en stor del av förklaring till kedjans kräftgång i Sverige.

När nya kunder besökt Lidl, blivit imponerade, och kom hem med fräscha färskvaror och någon spännande kampanjprodukt var de positivt inställda. När de sedan också var nyfikna på Netto så höll tyvärr de flesta butiker inte samma standard.

Omsättningssiffrorna talar sitt tydliga språk. Lidl och Netto har ungefär lika många butiker i Sverige, men Lidl omsätter betydligt mer.

NY FRÄSCHÖR. Tf vd Jan Richter tror att det nya konceptet ska lyfta Netto.

Parallellt har även lågpriskedjornas ”storebror” Willys genomgått en förändring och flyttat fram positionerna med uppgraderade butiker och ett komplett utbud med exempelvis butiksbakat bröd och ekologiska varor till attraktiva priser.

Den standardhöjningen måste nu Netto också göra.

Dagens lågpriskund förväntar sig fräscha butiker och varor. Ordning och reda – och att ett sortiment som man kan lita på finns på plats.

Förutsättningarna är goda. Många Netto-butiker ligger i bra lägen. De mindre butikerna har en gynnsam trend på marknaden och många väljer att handla mer nära där man bor, arbetar eller passerar på vägen till och från jobb. En ökad e-handel gynnar också kompletteringshandel i närbutiker.

Lars Welin

Analytiker och skribent på Market

Ämnen i artikeln:

LivsmedelButikskonceptNetto

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News