Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Kunde Helmersson ha fått en bättre start?

H&M levererade som väntat en halverad försäljning under skräckmånaderna mars-maj. Är detta ändå Helena Helmerssons bästa tid som vd?

Publicerad: 15 juni 2020, 08:17

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ModeH&MCorona

Helena Helmersson kunde ha fått en mer angenäm start som vd för den svenska modejätten.

Frågan är om hon kunde ha fått en bättre.

Vi tar siffrorna först: H&M:s nettoomsättning landade på 28,7 miljarder kronor under bolagets andra kvartal (mars-maj). Det är ett ras med 50 procent jämfört med motsvarande period 2019.

I mitten på april var cirka 80 procent av koncernens butiker tillfälligt stängda. Det är runt 4 000 butiker.

Utan att överdriva kan vi konstatera att läget för H&M under de senaste månaderna tydligt symboliserar läget för hela modehandeln. Halva marknaden rämnar över en natt, butiker måste stängas, personal måste permitteras.

Läs mer: Viruset däckade H&M – försäljningen halverades under andra kvartalet

Då spelar det ingen roll hur din affärsidé ser ut. Det finns inget företag i världen som klarar att rädda den situationen. Det är som att få punktering i en av kurvorna på Indianapolis 500 i drygt 360 kilometer i timmen: Du blir en passagerare och kan bara vänta in den ofrånkomliga kraschen i muren.

Trots dramatiken i H&M:s siffror är det ändå H&M. Miljardvinstmaskinen.

Det gör ont i både kropp och själ. Nu har teamet fullt fokus på att rädda det som räddas kan av en maskin som nyss flög som en raket men som nu måste får en rejäl översyn och lagas efter bästa förmåga.

Många aktörer saknar muskler för att ta sig tillbaka i hyggligt skick. Men trots dramatiken i H&M:s siffror är det ändå H&M. Miljardvinstmaskinen. Det finns en del att ta av i ladorna.

Och siffrorna från de första veckorna i juni visar tecken på återhämtning. Försäljningsminskningen låg på 30 procent och i nuläget är endast 900 butiker stängda.

Läs mer: H&M stuvar om – 350 förlorar jobbet när modejätten blir mer digital

När Helena Helmersson tillträde i slutet på januari låg fokus på sådant som kunderbjudande, digitalisering och det växande butiksnätet.

Vad kan nu bli värre för henne efter det här? Inte mycket.

I stället blev det att hantera en global kris som stavas corona. Då visade Helena Helmersson handlingskraft och vidtog en rad nödvändiga åtgärder. Stänga butiker och förkorta arbetstider, javisst.. men sänka löner för toppchefer inklusive sin egen. En viktig symbolhandling.

Kaosstart på nya jobbet – ja, det kanske det har varit för Helena Helmersson. Men hon och H&M är sakta på väg åt rätt håll med en räcka lärdomar och erfarenheter. Vad kan nu bli värre för henne efter det här? Inte mycket.

På det sättet är hennes bästa tid nu.

Läs mer: Helmerssons mardrömsstart: Nu leder hon H&M genom värsta krisen någonsin

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeH&MCorona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News