torsdag23 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Krönika från NRF 2023: Walmarts vd, Aritzia och Saks gjorde avtryck

Trots pandemi, krig och lågkonjunktur så fanns stark framtidstro. Det skriver Alex Baker, grundare och vd på Retail Tech X, i en krönika från NRF i New York – där han också listar några av sina favoritbutiker.

Publicerad: 10 februari 2023, 13:36

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

WalmartButik

Årets NRF var en av de mest välbesökta sedan pandemin. Få besökare tar sig tiden att se alla utställare och framförallt om man kombinerar det med konferensprogrammet och föreläsningarna, då blir det intensiva dagar. Då har jag inte nämnt alla aktiviteter runt NRF som för många, inklusive mig, är det bästa med att komma på NRF. Från butiksbesöken till de olika programmen utanför mässan såsom frukost- och lunchseminarium samt middagar, där den röda tråden oavsett nationalitet, om man är retailer eller leverantör, är “hur kan vi vara en del av skapandet av den nya detaljhandeln?”

LÄS OCKSÅ: Walmart-bossen kickade i gång NRF Big Show: ”Om vi fortsätter leverera kommer vi att överleva”

Sist jag var på plats var 2019 och när vi nu frågade ett par utställare så var detta återkomsten efter ett par år av fokus på affären och på att ta sig ur pandemin starkare.

Alex Baker skriver om sina upplevelser från NRF i New York, som arrangerades 14-16 januari.

Jag hade tillsammans med min kollega följande fem saker på agendan som vi skulle fokusera på denna resa:

Ta tempen på retailers, industriexperter och teknikleverantörer. Försöka förstå utfallet och lärdomarna från de senaste åren och ta reda på vart deras fokus kommer att vara under 2023. Detta både på mässgolvet och på konferensen där vi valt ut det mest relevanta för att hinna.

Leda rundabordssamtal och på NRF kurera för guidade turer på plats kring de mest intressanta teknik leverantörerna och trenderna.

• Besöka ett tiotal butiker tillsammans med två grupper av retailers/e-tailers från Sverige och Norge i vår första retail safari i New York som en del av vårt Co-learn erbjudande.

• Ta emot utmärkelsen på Top 100 Retail Influencer på Rethink Retails årliga lista som rankar de mest inflytelserika personerna i retail globalt. Detta är särskilt hedrande som enda person från Norden.

• Besöka det gigantiska shopping- och upplevelsekomplexet American Dream utanför Manhattan som medvetet inte har med Mall i sitt namn.

Vi var i rum fyllt av entusiastiska deltagare som alla ville höra Walmarts vd John Furner som blev intervjuad av Dr James Chas från Harvard Business School. Samtalet spelades in som ett videoformat av podden “The Huddle with John Furner” som är Walmart-vd:ns podd. Väntar med spänning på att någon av vd:arna här på hemmaplan startar ett liknande initiativ där de på regelbunden basis samtalar och delar med sig av insikter, men framförallt för att lyssna in från andra såsom John gör väldigt bra i sin podd. John har en spännande bakgrund som bland annat tidigare vd för Sams Club, som är ett dotterbolag till Walmart, och numera ordförande för NRF.

LÄS OCKSÅ: Svenskarna om NRF Bigshow: ”Ibland känns det som 'gammelretails' dödsryckning”

Samtalet var stundtals spännande och en av sakerna jag gillade var när han sa att ”lojalitet i detaljhandeln är frånvaron av något bättre” vilket jag tycker gav deltagarna mycket att tänka på om vad det innebär att vara exceptionell i detaljhandeln idag och hur man arbetar med att upprätthålla den positionen. Fokuset på kunden och att arbeta metodiskt med innovation, vi pratar samma språk känner jag.

Sen var det dags för Saks Off 5th vd och koncernchef Paige Thomas att ge henne en syn på hur man kan hålla kursen inför osäkerhet och utmanande makroekonomiska faktorer. Hon sa att det har varit en vild resa de senaste åren och de har ägnat mycket energi åt att observera sina kunder. ”På Saks Off 5th är vårt värdeerbjudande vår hemlighet. Som vi såg under julhandeln, och som vi har sett kontinuerligt, handlar det verkligen om att erbjuda fantastiska varumärken till otroliga priser.”

Hon skickade med två nycklar som varit ledande i Saks framgång: Fokus på kundengagemang och kundupplevelsen. Svaret ligger alltid hos kunden sa hon. En del av det är engagemang, det vill säga hur vi förvärvar kunden. Den andra är kundupplevelsen, att förstå och stötta under kundresan.

Hon talade även om möjligheterna kring att erbjuda sin kund second hand-produkter eller pre loved som många använder numera och som jag personligen tycker låter härligt. Detta baserat på undersökningarna som de gjort och som visat att åtta av tio kunder hos dem är beredda att köpa pre loved-produkter hos dem, det skulle till exempel kunna vara kläder, skor och solglasögon.

En reflektion här är att detta många gånger kan göras enklast tillsammans med partners, likt såsom de testat projektet på Saks. En marknadsplats modell där kureringen och kvalitetsmärkningen blir det kunden ser som avsändare från stora aktörer som Saks, NK eller Harrods.

Efter dagens alla keynotes, delade Macy's ordförande och vd Jeff Gennette sina tankar om det kommande året och berörde allt från investeringar i teknik till kassaflöde. Han pratade också deras pågående arbete inom mångfald rättvisa och inkludering som många framförallt amerikanska företag investerat inom de senaste åren inom sitt hållbarhetsarbete.

Hans medskick var att under dessa tider med en omvärld som är volatil så bör man vara försiktig samtidigt som man står sig redo när möjligheter knackar på.

LÄS OCKSÅ: Roblox, hemliga rum och QR-renässans – här är sex heta trender från NRF Big Show

En annan programpunkt på konferensen i samma tema var när en hel panel med ledare från amerikanska lågpris giganten Target diskuterade mångfald och inkludering under rubriken ”Framtidens retailledarskap”. Deras vd och ansvariga för inkludering, hållbarhet, butikerna och kundupplevelsen medverkade. Target har experimenterat en del senaste åren och jag har tidigare pratat en del både om deras mindre citykoncept och om deras lansering av varumärket All in Motion som första året omsatte 1 miljard dollar. Av deras 30 satsningar inom EMV så är det faktiskt två som förra året omsatte över 2 miljarder dollar.

Samtalet fokuserade mycket på kultur som grunden som håller ledarskapet ansvarigt för att faktiskt leverera inkludering och mångfald. Här är några citat från panelen samtalet:

”Kulturen är ’vilka vi är’ och ’hur vi arbetar’, och strategin är ’vad vi gör’ – dessa är naturliga komplement till varandra. Vi använder kulturen alltmer som vägledning för beslut vi fattar i verksamheten, både stora och små.”

”Vi designar vår butiksupplevelse över att bygga en djup kontakt med våra gäster. Vi är deras lyckliga plats. Dessa ögonblick inträffar inte bara av en slump. De händer på grund av vår kultur av omsorg och kärnvärden som inkludering. Detta går djupt över 4 000 teammedlemmar. När våra gäster känner sig sedda ger det mer glädje i deras liv.”

”Vi pratade med ett gäng lokala butiksledare och hade ett otroligt engagerat samtal om hur kulturen på Target har påverkat både deras personliga och professionella liv.”

”Vi frågade dem vad som kännetecknar kulturen på Target, och de var en känsla av familj, sammanhållning, hur vi går samman för att åstadkomma olika saker. Det är det som håller ihop teamet”

”Du kan inte lägga kulturen åt sidan ens för en dag eller ett ögonblick, vi vet att vi måste anamma det varje dag. För varje del av organisationen, för våra gäster och för våra samhällen. Det är inte bara något som bara sitter på väggen, utan hur vi leder och hur vi driver verksamheten.”

Mycket kloka inspel och en av mina personliga favoriter från konferensprogrammet eftersom kulturarbetet många gånger har legat till grund för att organisationer tar sig vidare och starkare ur kriser än de som inte har en grund och ett tydligt varför.

Detta med att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt är något jag försöker öva på regelbundet. LVMH:s vd och ordförande Anish Melwani var inte intresserad av ordet synergier trots att de är kända för innovativa partnerskap och kreativa samarbeten. ”Våra varumärken gör saker tillsammans och det beror primärt på att ledarna för båda varumärkena verkligen tror att det är värdehöjande för bägge parter, s-ordet är för mig snarare att den ena parten behöver kompromissa och förlora för att den andra ska vinna och det är inte alls det ethos vi har hos oss”, sa han. ”Hos oss på LVMH hanterar varje varumärke sin egen image och brand desirability, och varumärkena konkurrerar med varandra. Det finns en magisk balans mellan de som är ansvariga för affären för respektive varumärke och de kreativa cheferna, sa han, eftersom kreativa chefer ger ett sätt att se på världen och forma kultur som de som är ansvariga för affären helt enkelt inte kan göra”.

LÄS OCKSÅ: Dagligvarujättens vd om köpet av konkurrenten: ”Skapa ännu mer effektiva butiker”

Lyxkonsumtionen är resilient av två skäl sa Anish. För det första, liksom allt som har med mode att göra, är det kopplat till identitet. ”När du anammar lyx, när du väl börjar bära lyx som en del av din identitet, vill de flesta inte gå baklänges”. Lyxprodukter är också noga framställda, med de bästa materialen och teknikerna. Folk vill inte ge upp det heller.

Med det sagt dock så finns ingen som kan vara immun mot en lågkonjunktur. I slutändan är vi deltagare i ekonomin avslutade han.

En annan intressant händelse som flera diskuterade under konferensen var Krogers uppköp av branschkollegan Albertsson och vilken position och möjligheter de nu hade med sina uppemot 5 000 butiker och 4 000 apotek, och även 2 000 bensinstationer.

Bild 1/9  

Jag inser nu att jag har knappt har betat av min lista på fem punkter och redan gjort av med närmare 1 400 ord. Nu behöver jag komprimera och fortsätta skriva kortfattat.

Efter att ha raskt gått igenom de cirka 950 utställarna på mässan inklusive innovation zone så var vi redo att ta oss an de två grupperna som både skulle få en kurerad safari med de teknikleverantörer och utställare som vi tyckte var värda ett besök. Från AWS och deras monter som bjöd på korta talks kring innovation och AI inom retail och med en rad tekniska erbjudanden såsom grab and go, metaverse till uppkopplade kundvagnar som vi för övrigt såg flertal start ups på mässan inom den kategorin. Senast jag var här i 2019 så var det endast vårt bolag på hemmaplan (Connected Cart) och amerikanska Caper. Numera fanns åtminstone sju stycken varav ett sådant bolag i Microsoft-montern.

Immersive retail var ett annat tema med flera teknikleverantörer som erbjuder lösningar för personalisering genom AR och VR, metaverse, virtuella storleksguide-assistenter, livevideoshopping, med mera.

Rundabordssamtalet jag var inbjuden att facilitera för retailers inom ämnena retail/transformation/in-store hade deltagare från bland annat Premium Outlets (som driver många outlet shopping center i USA) Majid Al-Futtaim Group (som driver shopping center, hotell och biografer med mera i Mellanöstern och norra Afrika) och Kroger. Samtalet cirkulerade kring hur pandemin har accelererat utvecklingen av tekniken för deras verksamheter och hur innovationstakten har ökat. Vi diskuterade även utmaningar kring ett nytt typ av ledarskap och arbete med kulturen som ställts än mer på prov när medarbetarna reagerat olika på pandemin och även kunderna. En reflektion från detta är att företag i USA är mindre öppna att dela med sig än svenska eller även europeiska företag. Inbillar mig att det finns en annan rädsla generellt för att företagshemligheter skall läcka som tenderar till att samtalet lätt blir generiska och ytliga snarare än det erfarenhetsutbytet som är möjligt utan att avslöja känsliga uppgifter.

Jag inser att jag måste försöka runda av denna spaning från NRF med tre korta stycken som belyser retailsafarin, Top Retail Influencer galan och American Dream. Detta trots att man egentligen hade kunnat göra en enskild krönika om respektive.

Retail safari i New York: Med fokus på två huvudgator för att förenkla de tjugotalet butiker vi besökte så valde vi 5th Avenue och Broadway street i Soho med omnejd. Butikerna vi besökte utvärderade vi från kriterierna retailarkitektur och butikskoncept, service, teknik och VVSM (visuellt vänliga för sociala medier).

Nedan är ett par som jag tycker är värda ett besök av flera anledningar:

Puma Flagship Store.

Puma flagship store, 5th Avenue:
Interaktiva inslag i stora delar av butiken. Från digitala speglar till möjlighet att skapa personaliserade kläder och skor. Stort plus för deras Skill cube som jag satte första platsen på med mina före detta fotbollsfärdigheter. I jämförelse med övriga tre sportvarumärken (Nike, Adidas, Lululemon) så tycker jag denna butik är värd ett besök. Fina detaljer utifrån ett arkitektur och brand perspektiv.

Alo Yoga store, 5th Avenue:
En av mina favoriter, både utifrån det estetisk mjuka butiksplanogrammet som de lyckats kombinera med hudvårdsprodukter, fräcka kolsyrade drycker med diverse tillsatser, accessoarer och fantastiskt snygga kläder som ska funka från yogaklassen eller gymmet till stan. Servicen stundtals riktigt bra. Ett märke från Los Angeles som vars mission är att erbjuda yoga till världen.

The Lego Store.

The Lego Store, 5th Avenue:
En värld man går in i som verkligen är Legoland. Från entrén blir man hälsad välkommen och med interaktiva delar på respektive plan. Från att kunna bygga sina egna lego skapelser till att kunna dokumentera sig själv i roliga Lego miljöer. Butiken erbjuder både eskapism, skapande och utbildning utöver transaktionen i sig. Definitivt värt ett besök oavsett utfall.

Aritzia.

Aritzia, 5th Avenue:
Ett kanadensiskt livsstilsvarumärke som säljer kläder till kvinnor. Butiker som är otroligt fina, från färgval till materialval. Personal som utöver servicenivån verkligen lever varumärket. Lekfull miljö med inslag som påminner om Alice i underlandet. Prisnivån upplever jag lägre än förväntan.

Aritzia Super World.

Aritzia Super World, Broadway:
En säsongsbutik som har öppet från höst till vår, variant av ett pop up-format. Dessa jackor och västar är från Aritiza men säljs här som ett eget koncept. Denna butik är bland det coolaste jag sett och rekommenderas starkt att besöka. Inslag av teknik och framtid i bakgrunden utan att det stör känslan i butiken som är dunjackor i olika färger och format. Servicenivå och personal i samma klass som i Aritizas butiker om inte snäppet vassare. Kassaområdet är utformat i en cirkel och säkerställer att ge en 360-graders vy och fokus på kunderna.

Galeria Melissa.

Galeria Melissa, Broadway:
Ett brasilianskt skovarumärke i lyxsegmentet som använder plast på rätt sätt som de säger. Melissa-skorna och -sandalerna är tillverkade av endast plast och av 100 procent återvinningsbar PVC. De har patenterat sitt material Meflex och butiken känns som en hybrid av ett upplevelsemuseum som möter en lyxig flaggskeppsbutik. Trevlig personal som berättar glatt om varumärket.

100 Top Retail Influencer Award:
Ett event som de anordnade på anrika Edison Ballroom i The Great Gatsby-tema. Fantastiskt att få dela denna lista med personer jag hittat inspiration från de senaste åren och även en av mina två favoritprofessorer, Scott Galloway, vars kurs jag gick för ett par år sedan starkt rekommenderas. De delade ut pris i olika kategorier och jag finns med under kategorin experter. Hade flera samtal med riktigt kompetenta retail människor och frön till samarbete under året såddes.

American Dream:
Detta shoppingcentrum har medvetet uteslutit ordet mall då de ser sig själva som en upplevelse destination. ERC, Entertainmet Retail Center som det kallas. Det ligger strax under 30 minuter utanför Manhattan och öppnade officiellt i oktober 2020. De har västvärldens största inomhusskidanläggning, badanläggning, nöjespark i gallerian och en rad andra upplevelsekoncept. Från H&M till Hermes är bredden. Vi fick en guidad tur av ansvariga på plats och kommer under våren ha en föreläsning om alla inslag och lärdomar därifrån. Finns hur mycket som helst att säga om detta projekt som Triple Five Group står bakom med erfarenhet från Edmonton Mall och Mall of America.

Alex Baker

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

WalmartButik

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev