Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Kavla upp skjortärmarna och ta tillbaka kundupplevelsen

Publicerad: 11 september 2018, 07:01

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Kläder

Så klädhandeln fortsätter att backa, enligt senaste Stilindex.

Vi har ju hört förklaringarna förut: Fel väder, dålig rea, fel säsong, sen säsong, kalendereffekt och så vidare. (Observera att jag skrev förklaringar, inte bortförklaringar.)

Den här gången är det ”brist på reavaror och en höstförsäljning som inte riktigt kommit igång” som ”förmodligen” är skälen.

Jag säger inte mot. Det finns säkert substans i analysen.

Läs mer: Digitaliseringens baksmälla: Försämrad kundnöjdhet

Men precis som vi har konstaterat flera gånger handlar det även om strukturomvandling, nya utmaningar och förändrade konsumentbeteenden.

Eller kort sagt: Folk handlar mer på nätet.

Men Stilindex omfattar ju även kedjornas e-handel numera, så då kan man ju undra om siffrorna, trots brist på reavaror och dåligt väder, borde vara bättre. Eller är det så att Zalando (de får just här och nu representera alla pure players på nätet) äger all tillväxt just nu? Just den frågan överlåter jag till er för stunden.

Men om klädhandeln inte nöjer sig med branschens officiella förklaringar till skral tillväxt, vad återstår då?

Själv är jag övertygad om att vi (konsumenter alltså) fortfarande vill handla kläder i fysisk miljö. Jag drivs av att möta bra service, inspiration och att få med mig varorna direkt (när jag väl hittar skjortor och t-shirts som sitter bra på två meter kropp).

Chans-shoppingen med en laddning kläder som kommer med posten där sju av tio plagg måste packas ner igen och skickas tillbaka tilltalar mig mindre.

Problemet för de fysiska butikerna tror jag till stor del ligger i det jag nämner: Brister i service, köpupplevelse och inspiration. (Vad gäller tillgänglighet bör ju varorna i rimlighetens namn finnas där. Vad är annars vitsen med att gå dit?)

Det kanske inte är en slump att bara ett av tio företag på listan över kedjor med bästa kundmötet kommer från klädhandeln.

Karin Lindahl hyllade bland annat säljarna i butikerna. Säljarna. Butikens viktigaste resurs om du frågar mig.

Att det går att få till är ju uppenbart. Själv blev jag glad när jag och kollegan Pontus Edman träffade Indiskas vd Karin Lindahl i Almedalen i juli. Trots kriser, omställning och rekonstruktioner så pratade hon om ”många juveler i bolaget” som hon tror att det går att göra något bra av. Hela bolaget andas i dag en optimism vilket också avspeglade sig med en försäljningsökning på 14 procent under sommarmånaderna.

Karin Lindahl hyllade bland annat säljarna i butikerna. Säljarna. Butikens viktigaste resurs om du frågar mig.

Hon vet också att vändningen inte kommer över en natt. Men inställningen, revanschlusten och kundfokuset ger kedjan förutsättningarna att lyckas – det är jag helt övertygad om.

Så upp med skjortärmarna och ta tillbaka kundupplevelsen i just din butik. Det stora börjar i det lilla.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Kläder

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev