fredag2 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Ola Nevander: Kartläggning bolag för bolag: Här är e-handlarna som hänger löst – när stormen drar in

När marken skakar gäller det att ha en solid grund – men många e-handelsföretag saknar den stabilitet som krävs för att klara en lågkonjunktur i kombination med hög inflation.
I den andra och sista delen av ”Market Makroanalys – e-handelsspecial” granskar Ola Nevander 200 av Sveriges största e-handlare – bolag för bolag – och listar tre avgörande egenskaper som krävs för att överleva krisen. Läs om e-handlarna som har bäst och sämst:
✓ ”Pricing power” – en helig graal i tider av inflation.
✓ Kostnadskontroll – rörelsemarginalindex och lagerandelsindex.
✓ Balansräkningens styrka – den sista utposten.
✓ Total rankning – bolagen som har bäst och sämst förutsättningar att klara krisen.

Publicerad: 1 november 2022, 11:50

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Lågkonjunkturen kommer att skörda sina offer och e-handlare med pricing power, kostnadskontroll och styrka i balansräkningen har bäst förutsättningar att rida ut stormen”, skriver Ola Nevander i Market Makroanalys. Foto: Getty


Ämnen i artikeln:

Market InsightsMarket MakroanalysE-handel

I en tidigare artikel konstaterades att makroläget har gått från att ha varit extremt gynnsamt för e-handlare till att vara rejält bekymmersamt – och detta på mindre än ett

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om detaljhandeln
Nyhetsbrev som ger dig full koll på alla branschnyheter

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev