lördag23 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Kappahl och RNB överraskar – men båda har problem som måste adresseras

Kappahl och RNB överraskar – med starkare siffror. Bolagens försäljning lyfts framför allt av e-handeln. Men båda har utmaningar på flera tunga marknader.

Publicerad: 27 juni 2018, 08:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KappahlRNBModeE-handelEkonomi

Kappahls styrelseledamot och tillförordnade vd Göran Bille fick en positiv start på sitt senaste uppdrag i och med presentationen av siffrorna för tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret.

Omsättningen vände uppåt.

Och resultatet förbättrades.

Utfallet var ingen skräll eftersom Kappahls styrelse signalerade att petningen av tidigare vd:n Danny Feltmann i början av juni inte berodde på sämre utveckling utan på olika uppfattningar.

Läs mer: Satsningen på en yngre målgrupp blev Feltmanns fall: ”För hård konkurrens i det segmentet”

Modekedjan har accelererat sin digitala satsning och det har gett en tydlig effekt på kundernas val av inköpskanal.

E-handeln växte med 40 procent jämfört med motsvarande tre månader 2017 och utgör 4,5 procent av försäljningen.

Allt är inte frid och fröjd för Kappahl eftersom den svenska delen av koncernen bara redovisade nolltillväxt.

Kappahls omnikanalfokus biter och är nödvändig för att möta den ökande konkurrensen från andra e-handlare i Sverige och globalt.

Men allt är inte frid och fröjd för Kappahl eftersom den svenska delen av koncernen bara redovisade nolltillväxt.

Det är ett underbetyg eftersom april och maj var starka månader med tillväxttal på 5,6 procent respektive 3,0 procent i jämförbara butiker enligt Svensk Handels Stil.

Läs mer: Högtryck i modehandeln – då tror branschordförande på mindre sommarrea

RNB:s jämförbara försäljning steg samma period med 2,2 procent och därmed passerade nettoomsättningen halvmiljardersstrecket.

Modekoncernen lyftes dock framför allt av butiksvarumärkenas respektive e-handel och en gemensam tillväxttakt på hela 65 procent. Framgången online bekräftar att RNB är bättre positionerat när transaktioner i snabb takt flyttas till nätet från fysiska butiker.

NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg fortsätter att ha det tufft.

NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg fortsätter att ha det tufft med fallande försäljning och resultat. Stöket utanför NK i Stockholm är fortsatt en förklaring till bakslagen men att inte finnas online påverkar minst lika mycket.

RNB:s vd Magnus Håkansson har sommaren på sig att gå från ord till handling när det digitaliseringen av NK.

Modehandelns rapportrally fortsätter i morgon med H&M:s rapport för sitt andra kvartal.

Försäljningen är redan kommunicerad och var lägre än förväntningarna och nu är rörelseresultatet och storleken på varulagret de viktigaste nyheterna från vd Karl-Johan Persson.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev