Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Kanske är Rizzo värt en andra chans – men trovärdigheten är snart urholkad

Rizzo-vd:n Lars Fins stridsrop för den fysiska handeln hann knappt klinga av innan Rizzo åter ansöker om rekonstruktion. Är det här dödsstöten för en koncern med år av problem i bagaget?

Publicerad: 23 mars 2021, 10:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Andreas Heneborn


Ämnen i artikeln:

AccessoarerCoronaRizzo Group

Efter nästan ett år i rekonstruktion klev Venue Retail ut på andra sidan i höstas. Tanken var att det skulle vara ett annat bolag, ett bolag som skulle räddas på riktigt.

Men Rizzo Group, som är det nya namnet, kom ut och mötte nya restriktioner som fortsatte att plåga försäljningen.

I kombination med otillräckliga och sena stödåtgärder har det urholkat bolagets likviditet. Fickorna är tomma.

Det betyder att bolaget åter ansöker om rekonstruktion.

Läs mer: Rizzo Group har ont om pengar – tvingas ansöka om rekonstruktion igen

Rizzos vd Lars Fins gick för några veckor ut sedan med en debattartikel på market.se där han hyllade fysisk butikshandel som enligt honom straffats extremt mycket under pandemin.

Samtidigt svingade han mot både myndigheters agerande och hur e-handeln har gynnats av detta.

”Det var en signal om att saker inte stod rätt till.”

Artikeln fick stor uppmärksamhet både på market.se och på sociala medier.

Så här i efterhand är det lätt att förstå tonfallet i Lars Fins debattartikel – och att den kom just nu. Det var en signal om att saker inte stod rätt till.

Det visste vi ju förvisso. Ingen väntar sig att en krisdrabbad kedja i ”fel” bransch ur ett pandemiperspektiv plötligt ska vända trenden bara för att man kommer ur en rekonstruktion med – förhoppningsvis – en rad nya idéer. När folk uppmanas att undvika butiker är det svårt att trolla med knäna.

Så därför är dagens besked ingen överraskning.

Läs mer: Rizzo Group tvingas införa inköpsstopp för att klara sig genom våren

För Rizzo har det säkert mest handlat om att hålla ut tills konsumenterna i någon mån börjar återvända till butikerna igen. Siktet var nog inställt på sommaren eller hösten, men när det sker är fortfarande oklart.

Den planen höll inte. Pengarna är slut och det är bara rekonstruktion eller konkurs som återstår.

”Kanske bör det ”nya” Rizzo Group få en chans att visa vad man går för under andra omständigheter.”

Styrelsens val är rekonstruktion. Ur ett rädda jobben-perspektiv har jag full sympati för det. Och kanske bör det ”nya” Rizzo Group få en chans att visa vad man går för under andra omständigheter.

Men med tanke på hur många kriser det här bolaget har genomlidit redan innan vi kunde stava till pandemi börjar trovärdigheten att urholkas i takt med finanserna.

Det kan inte ens den bästa e-handeln i världen råda bot på.

Läs mer: Bildextra: Här är butiken som ska radera Rizzos krisstämpel: ”Nyckeltal pekar åt rätt håll”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News