Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Kan Teknikmagasinet både springa snabbt och köpa sig mer tid?

Prylkedjan behöver andrum och går nu in i en ny rekonstruktion. Frågan är om företaget lyckas hålla tempot uppe under tiden.

Publicerad: 19 juni 2019, 09:47

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

VaruhusTeknikmagasinet

Teknikmagasinet är i trassel igen och inleder en ny rekonstruktion. Eller frågan är snarare om kedjan någonsin har varit på fast mark sedan den första rekonstruktionen 2017.

Då, i juni 2017, var skulderna upp emot 155 miljoner kronor efter flera år med problem.

En av huvudorsakerna till det utsatta läget var minskad kundtillströmning och vikande försäljning.

Läs mer: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion – ett år efter den förra: ”Behöver andrum”

Markets dåvarande analytiker David Jansson pekade på några krisfaktorer utifrån rapporten Handelns hetaste butiker och kedjor där konsumenternas betyg på företaget var ganska skrala, bland annat när det gällde priserna och sortimentet.

Det är få saker som är viktigare för konsumenterna är priserna, särskilt när vi ska köpa lite dyrare prylar. I Markets rapport uppgav endast 22 procent av de som hade en relation till Teknikmagasinet att de förknippar kedjan med bra valuta för pengarna.

Sedan den första rekonstruktionen har Teknikmagasinet genomfört en rad förändringar och bland annat lanserat reparationer av mobiler. Efter några tester på Prisjakt konstaterar jag dock att bolaget sällan kommer överst vid prisjämförelser.

Det är en känslig termometer. Transparensen och den ökade konkurrensen från internationell e-handel sätter press på alla spelare att hålla attraktiva priser. Då blir aktörer som Teknikmagasinet fortfarande bortvalda i kategorier där prisnivån upplevs som för hög.

Efter några tester på Prisjakt konstaterar jag dock att bolaget sällan kommer överst vid prisjämförelser.

Även sortimentet är en grundfaktor för dragningskraften. I Markets rapport uppgav endast 34 procent av de konsumenter som har en relation till Teknikmagasinet att de gillar sortimentet. Så lågt betyg fick ingen av de större varuhuskedjorna i Sverige.

Just inköp och sortiment har varit en av nyckelfrågorna för kedjan under omställningsarbetet.

”Vi behöver se över sortimentet. Välja tydligare vilka leverantörer vi ska jobba med och vara snabbare med nyheter”, sade vd Catherine Sahlgren i en intervju med Market för ett år sedan.

Hur stor effekten har varit kan vi låta vara osagt. Men kedjan visar att man tar frågan på allvar.

Teknikmagasinet sitter i något av en paradox. Omställningen i handeln går fort och man måste själv springa snabbt där ute för att vara angelägen. Samtidigt säger Catherine Sahlgren att kedjan nu behöver andrum. Det är väl just där som balansakten ligger: Att springa utav bara tusan och samtidigt låta vissa saker ta tid.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusTeknikmagasinet

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News