Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Susan Berzelius: Jätten som fördömer skjutningen säljer – vapen

För andra gången på mindre än en vecka har handeln i USA drabbats av masskjutningar. Att lördagens skottlossning skedde i en Walmart-butik och just på gränsen till Mexiko var knappast någon slump.

Publicerad: 5 augusti 2019, 08:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

VaruhusWalmart

Världens största detaljhandelskedja Walmart vänder sig inte till de besuttna. Volymerna, utbudet och kvaliteten har en tydlig lågprisstämpel och företagets personalpolitik kritiseras väldigt ofta; låga löner, fackföreningsfientlighet och (generellt) dåliga anställningsvillkor underlättar inte varumärkesbyggandet.

Är man konspiratoriskt lagd, eller kanske bara allmänt elak, kan man kanske förledas att tro att det Arkansas-baserade företaget inte ens vill putsa på imagen. Medarbetare som inte ifrågasätter vare sig sjukförsäkringsvillkor eller schema är förstås bekväma att ha i butikslaget.

Läs mer: Efter våldsdåden på Walmart – hetsig debatt om att beväpna personalen

Butikspersonalen består till stor del av afro-amerikaner, latinamerikaner och lågutbildade vita som stressar mellan många olika servicejobb för att klara sin försörjning. Det är också i dessa grupper som merparten av Walmarts kunder återfinns.

Allt detta var förstås den 21-årige skytten Patrick Crusius väl medveten om när han i lördags förmiddag öppnade eld med ett automatvapen på stormarknaden bara några få mil från gränsen till Mexiko. Om det stämmer att han drevs av ett hat mot invandrare generellt och latinamerikaner i synnerhet ja, då var förstås Walmart en ”effektiv” plats att iscensätta attacken på.

I sociala medier i USA pågår sedan i lördags en hätsk debatt mellan kunder, personal och alla andra. Det handlar (som vanligt efter dessa dåd) om USA:s vapenlagar, tillgången på vapen och om bristande säkerhet.

Kanske borde Walmart göra ett rejält statement och som allra första åtgärd sopa rent framför egen dörr

Men denna gång är tonläget högre. Många beskyller handelsjätten för att ha minskat säkerheten genom att för några år sedan plocka bort de anställda som välkomnade vid entréerna. De menar att dessa äldre medarbetare hade en viss koll på människor som betedde sig avvikande och kunde slå larm. Men självklart inser de flesta att dessa medarbetare inte hade haft något att sätta emot en person utrustad med ett automatvapen.

Men kanske borde Walmart göra ett rejält statement och som allra första åtgärd sopa rent framför egen dörr. Inte bokstavligt utanför entrén då utan genom att rensa hyllorna i avdelningen ”Shooting”.

För så är det. Företaget med en omsättning större än Sveriges hela BNP och som nu ”kraftigt fördömer skjutningen i El Paso” säljer vapen. Kedjan är till och med en av USA:s största återförsäljare av ammunition och gevär.

Där kan man tala om att behöva putsa på varumärket – eller åtminstone på trovärdigheten.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Susan Berzelius

redaktionen@market.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusWalmart

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev