Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Jättarnas nya koncept är en granat in i elektronikhandeln

Elon och Electra Gruppens samarbete stökar om i en bransch där läget har varit ganska stabilt de senaste åren.

Publicerad: 15 april 2019, 08:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikButikskonceptElonElectra Gruppen

”Vad du är jobbig”, sa Elons vd Stefan Lebrot i vår podcast förra veckan och skrattade.

Det jobbiga var att jag frågade honom om Elon nu skulle bredda sortimentet med hemelektronik i kedjans nya butikskoncept. En lite känslig fråga som skulle få ett svar inom kort, menade Steran Lebrot.

I dag kom det. Med besked.

Elon allierar sig med Electra Gruppen och bildar en ny elektronikkoloss i handeln under gemensamt varumärke.

Att det var något speciellt på gång var jag tämligen säker på. Men att det var på den här nivån hade jag inte väntat mig.

Draget är så klart smart. Lokala handlare får en starkare organisation i ryggen där större volymer och ökad samordning av marknadsföring är två uppenbara fördelar.

Samtidigt tillför aktörerna olika muskler och styrkor. Nu öppnas möjligheterna att sälja både smart hemelektronik och smarta vitvaror i ett nät av cirka 500 butiker.

Det blir en naturlig breddning för både Elon-kedjan och Audio Video där den sistnämnda nu byter namn till Elon Ljud & Bild.

Det kan bli ett nytt blodbad på en marknad som skoningslöst har skördat sin offer.

Electra har inte varit rädda för att agera när möjligheterna har öppnat sig. Efter Experts krasch 2012 tog Electra över en stor del av de plötsligt hemlösa handlarna och bytte ut skyltarna till Audio Video. För Elon är tajmingen för giftermålet perfekt då man är mitt uppe i en modernisering och breddning av butikskonceptet.

Hos konkurrenterna är nog nyheten lika välkommen som en sten i skon.

Visst, ledningen hos Elgiganten kanske inte trycker på panikknappen. En snabb huvudräkning visar att den nya Elon/Electra-jätten i nuläget omsätter drygt sex miljarder kronor ­– vilket är ungefär hälften mot marknadsledaren Elgiganten.

Men ”mittfältet” med Media Markt och Netonnet blir nu betydligt mer svårspelat med ytterligare en stark aktör och en prispress som äter på redan pyttiga marginaler.

Det här kan bli riktigt kul att följa. Men det kan också bli ett nytt blodbad på en marknad som skoningslöst har skördat sin offer genom åren.

Game on.

Läs mer: Följ med hem ­– här är rummen i Elons sprillans nya butikskoncept

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev