Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Jättarna står inför viktiga beslut – utan en tydlig karta över terrängen

Axfood och Ica Gruppen – de två ledande aktörerna på den svenska dagligvarumarknaden – har summerat fjolåret. Båda riktar blickarna framåt med kraftfulla satsningar på nya affärer och arbetssätt. Samtidigt måste de se sig omkring och hålla koll på väglaget.

Publicerad: 7 februari 2019, 11:48

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorAxfoodIca

Mitt i den snörika vintern i Mellansverige släppte i veckan Axfood och Ica Gruppen sina rapporter över fjärde kvartalet och helåret 2018.

Siffrorna värmde – åtminstone för aktieägarna.

Axfood var först ut och kunde rapportera ännu ett framgångsrikt år. Rörelseresultatet är det bästa någonsin och marginalen ligger högt. Willys rullar på – liksom tidigare – och är koncernens draglok och står för sex tiondelar av det totala resultatet.

Ica Gruppen fortsatte med ett starkt sista kvartal och fjolår. Koncernens motor är fortsatt Ica Sverige som levererar på en hög nivå, även om bolaget inte överträffar tidigare resultat.

Axfood och Ica Gruppen hanterar nu viktiga beslut – på vägen mot framtiden.

■ Digitaliseringen kräver nya kompetenser, arbetssätt och organisation. Samtidigt ger det nya möjligheter att interagera med konsumenterna.
■ E-handeln är ännu en marginell företeelse och ingen vet hur stor den kommer att bli. Men ingen aktör vill hamna på efterkälken.
■ Automatisering och mer effektiv logistik står för dörren, både vad gäller partihandel och e-handel. Här finns stora pengar att tjäna, men det kommer inte att bli en problemfri omställning.

E-handeln är ännu en marginell företeelse och ingen vet hur stor den kommer att bli.

Det är med andra ord många tuffa beslut som måste tas – dessutom i flera fall utan att det finns någon ”karta över terrängen” tillgänglig. Besluten får baseras på vad man tror om framtiden.

Parallellt med dessa vägval ska den dagliga verksamheten fungera och butikerna måste kunna möta konkurrenter som utmanar från olika håll.

Ledningen ska alltså hålla blicken i fjärran för att bedöma färdvägen rätt, och samtidigt se till att bolaget inte slirar av vägen när underlaget tidvis blir allt mer halt.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

DagligvarorAxfoodIca

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev