Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Inte ens en säljmaskin som Ikea kan tugga på som vanligt

Är den stora personalväxlingen ett tecken på att Ikea har underskattat kraften i en av de största förändringarna som skett i handeln?

Publicerad: 21 november 2018, 13:14

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HeminredningIkeaDigitalisering

Marlboro-mannen fick cancer och ramlade av hästen och världens säkraste fartyg klarade inte ens sin jungfruresa.

Lite så var känslan när Ikea i dag meddelade att man tar bort 7 500 jobb samtidigt som 11 500 nya skapas: Det snudd på otänkbara händer.

Läs mer: Ikeas jättegrepp inför framtiden – då sparkas 650 personer i Sverige

Men – även den ostoppbara säljmaskinen Ikea måste styra om verksamheten i ett landskap där kundbeteenden förändras i rasande takt och där digitaliseringen skapar stress bland retail-chefer som har svårt att hinna med den uppdaterade tidtabellen.

Vi är vana vid att Ikea ligger i frontlinjen. De testar city-butiker, virtuella kök, skapar tillfälliga restaurangkoncept, säljer prylar i automater, provar pick up-format och driver miljösatsningar.

Det är inte bara en rispa i rustningen – det är ett stort hål.

Att man nu genomför ett enormt personalskifte känns mer reaktivt än proaktivt. Plötsligt ser det ut som att Ikea står på hälarna. Det är inte bara en rispa i rustningen – det är ett stort hål. Varför har inget märkts tidigare? Har man underskattat kraften i en av de största förändringarna som skett i handeln sedan efterkrigstidens snabba tillväxt och utveckling av format?

Läs mer: Michael Sandsjö: Nya Ikea har en jätteresa framför sig

Klart är att man inte kan vänta längre. Det går kanske fortare där ute än vad Ikea själva räknat med och nu agerar jätten. Med kraft. Man ser över vilka kompetenser som finns och vilka som behövs i framtiden. Nettot blir att 4 000 fler jobb skapas.

Under de kommande två åren ligger ett klart större fokus på digitalisering, hemleveranser, servicetjänster och citybutiker.

Ikea tar omstöpningen av det digitala hemmet på fullt allvar och nu ser vi konsekvenserna av det. Om du eller ditt företag inte har börjat din resa är det dags. För ingen är osårbar i tider när mobilen är kundens bästa shopping-kompis.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev