Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Ingen tillfällighet att ”kronprinsessan” tar över modejätten just nu

H&M:s resultat slog förhandstipsen, men torsdagens kvartalsrapport handlade mer om vd-rockaden mellan Karl-Johan Persson och Helena Helmersson. En lämnar och en börjar på nytt. Men engagemanget, viljan och passionen att ta modejätten in i framtiden – det är gemensamt och mycket starkt.

Publicerad: 30 januari 2020, 13:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


”Det finns inga tillfälligheter” sjunger Veronica Maggio medan ljusgården på Hennes & Mauritz huvudkontor i centrala Stockholm fylls till bredden av reportrar, influencers och andra som känt sig kallade.

Intresset är som vanligt stort när klädjätten kallar till bokslutskommuniké. Men just den här gången vill media prata mer om varför Karl-Johan Persson lämnar över vd-posten till Helena Helmersson än om helårssiffror och vinstlyft.

Vanligt förekommande ord bland journalisterna i väntan på fem minuter med huvudpersonerna: ”Tronskifte” och ”kronprinsessa”.

Helena Helmersson själv, verksam inom H&M sedan 1997, pratar ogärna i termer av makt. Hon tycker inte att hon har burits fram inom organisationen (lär ha fått jullovet på sig att bestämma sig), men betonar det goda samarbetet med Karl-Johan Persson de senaste tio åren.

Hon tycker om att leda i förändring och kommer att få göra det i en tid då det ljusnat för H&M.

Nu ser hon stora saker framför sig. ”Det finns ingen som har vårt nätverk. Frågan är bara hur vi använder det”, svarar hon på väl bevarat Skelleftemål och apropå frågan om de fysiska butikernas framtid.

Läs mer: Nu är det upp till bevis för Helena Helmersson – här är H&M:s nya vd

I dag ligger H&M kring 5000 butiker världen över, men fortfarande finns outforskad mark. Flera nya marknader, inte minst Afrika, lär komma inom en inte allt för avlägsen framtid. Även om fokus närmast ligger på Sydamerika, Asien exklusive Kina samt Ryssland och Östeuropa.

Vid sidan av det fysiska behöver förstås hela affären kring e-handeln utvecklas. Och på toppen av det, ett hållbarhetsarbete som kommer att kräva mycket mer framöver.

Utmaningar saknas alltså inte och Helena Helmersson kastar sig in i spelet direkt.

Men – någon ”kronprinsessa” handlar det nog inte om. Snarare en lagorienterad och resultatinriktad 70-talist, redo att anta de jätteutmaningar hela detaljhandeln står inför. Med en modebransch satt under extra stark press.

Karl-Johan Persson, han säger att han kommer att vara precis lika engagerad som tidigare. Om han blir vald på stämman, lägger han till och drar lätt på munnen.

Mycket talar för det.

Men är han inte lite lättad över att lämna över vd-skapet? Han har trots allt varit ifrågasatt under åren.

– Det har inte varit jätteenkelt alla gånger, men alltid utvecklande. Jag är en tävlingsmänniska och det finns hur mycket som helst kvar att göra. Vi har bara börjat, säger han och gör sig redo för nästa journalist och för att svara på allt en gång till.

Läs mer: Karl-Johan Persson lämnar vd-posten för H&M – hon ska ratta bolaget

Michael Sandsjö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev