Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Ingen slump att uppstickaren kniper förstaplatsen

Willys har gått om Ica Maxi – och når flest kunder. Skiftet på dagligvarutronen är dock ingen stor skräll. Utmanaren har gjort mycket rätt de senaste åren.

Publicerad: 12 oktober 2018, 07:12

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorButikskonceptWillys

Ica Maxi har haft den största kundstocken ända sedan Market började att publicera GFK:s kartläggningar av hushållens inköp av dagligvaror i början av 2006.

Läs mer: Historiska vändpunkten: Nu når Willys fler kunder än Ica Maxi

Nu är Willys etta med drygt 62 000 fler kunder än Icas stormarknader.

Vem hade trott det – då?

Knappt någon i branschen.

Huvudförklaringen till det uppseendeväckande tronskiftet är den omfattande uppgradering av Willys som ägaren Axfood har lämnat klartecken till de senaste tio åren.

Tack vare musklerna har Willys kunnat expandera till fler platser, flytta butiker till attraktivare affärslägen med större kundflöden och modernisera nästan hela butiksbeståndet.

Tack vare musklerna har Willys kunnat expandera till fler platser och modernisera nästan hela butiksbeståndet.

Starkare prisimage, bredare sortiment med nya varugrupper och växande e-handel bidrar också till att fler konsumenter ser Willys som ett intressant alternativ när de ska handla dagligvaror.

Willys erövring av förstaplatsen baseras dock inte bara på egna meriter utan sammanfaller med att Ica Maxis penetration bland hushållen har minskat och ligger på knappt 50 procent.

GFK:s siffror stämmer väl överens med Ica Gruppens delårsrapport för årets andra kvartal och butikernas försäljningsutveckling i somras och inledningen av hösten.

Tillväxten för Ica Maxi uppgick juni-september till i genomsnitt 1,85 procent i jämförbara enheter och det var avsevärt sämre än de små butikerna inom Ica Nära.

Maxi kan trösta sig med att profilen fortfarande omsätter närmare 9,5 miljarder kronor mer än Willys – men det borde rimligen oroa handlarna att utmanarens kundstock för första gången är större.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News