Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Ingen i branschen är mer rock’n’roll

Det är omöjligt att inte imponeras – och charmas – av Dollarstores vilda framfart. Det finns ingen kedja som är så mycket rock’n’roll i svensk detaljhandel. Nu får Europa se upp när Ahlberg & co tar lågprismaskinen över gränsen.

Publicerad: 22 november 2019, 09:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

VaruhusLågprisDollarstore

I dag öppnar Dollarstores hundrade butik och kedjan firar med ”EPISK fest!” i alla butiker i hela landet.

Och Dollarstore har anledning att fira. Få fysiska kedjor har haft så stark tillväxt de senaste åren. Under 2010-talet har nettoomsättningen ökat med 376 procent.

Ännu mer imponerande är att kedjan växer med lönsamhet. 2018 redovisades ett rörelseresultat på 131 miljoner kronor med en nettoomsättning på 2,4 miljarder kronor.

Dollarstore surfar högst upp på den starka lågpristrend som präglar handeln. Hushållen har blivit allt mer prismedvetna och med en lågkonjunktur runt hörnet kan discount-kedjorna räkna med ytterligare tillskott i kundstocken.

Men låga priser leder inte automatiskt till framgång – se till exempel på Netto och Karlsson.

För Dollarstore går det att peka på flera faktorer bakom succén.

Läs mer: Superduon bakom svenska lågprisknocken – men nästa år flyttar Dollarstore utomlands

Det uppenbara – priserna. Konkurrenskraftiga priser och tydliga prissignaler, störtexponeringar och multiköp.

Sortimentet. Ett brett utbud med både nyttohandel (förbrukningsprodukter, finkem, livsmedel) och nöjeshandel (leksaker, heminredning och prylar du knappt visste fanns).

Etableringsstrategin. Dollarstore har öppnat på många mindre orter där de i praktiken saknar konkurrenter. Det har gjort att många kunder valt att handla på hemmaplan i stället för att åka till handelsområden i större grannstäder.

Känner jag Peter Ahlberg rätt (vilket jag inte gör anspråk på att göra då jag aldrig träffat honom) så tror jag att han även skulle lägga till personalen på den här listan över kedjans styrkor.

Peter Ahlbergs agerande och uttalanden har orsakat många rubriker genom åren och jag skulle inte skriva under på särskilt många av de åsikter som tillskrivits honom.

Men ett sympatiskt drag är att han ofta tar tillfället i akt att hylla sin personal.

Det ger också avtryck i plånboken genom Happy Friday, som Dollarstore firar i stället för Black Friday. Happy Friday innebär att personalen i butikerna får dela på kassan mellan 15.30 och 19 på kvällen.

Ahlbergs frispråkighet bidrar också till kedjans orädda rock’n’roll-image. De gör som de vill och skiter i vad folk tycker.

Ahlbergs frispråkighet bidrar också till kedjans orädda rock’n’roll-image. De gör som de vill och skiter i vad folk tycker. De öppnar en lågprisbutik ett stenkast från lyxbutikerna i centrala Stockholm. De lanserar ätbara bärkassar i ett utspel mot Miljöpartiet. De låter vd:n leka kurragömma i butikerna när de firar 20 år.

Jag har svårt att se någon annan detaljhandels-vd gå med på liknande upptåg, men Dollarstore bryter gärna mot konventionerna.

Och även om utspelen ibland går överstyr och blir till negativa rubriker så tror jag att den här frimodigheten starkt bidragit till framgången.

Den gör också att det är svårt att inte bli charmad av Dollarstore, även om man ibland tar sig för pannan.

Nu börjar Peter Ahlberg och Bent Holm urskilja gränsen för hur stor kedjan kan bli i Sverige.

Men de har sedan länge ritat upp betydligt större planer.

Först ska en ny marknad, någonstans i Europa, intas.

Sen ska den svenska lågprismaskinen rulla vidare. 500 varuhus på fem-sex år är rimligt, enligt Bent Holm.

Rock’n’roll, alltså.

Det ska bli spännande att se om Dollarstore lyckas nå samma framgångar även utanför Sveriges gränser.

Läs mer: I dag når Dollarstore hundra butiker: ”En fantastisk kultur har tagit oss hit”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusLågprisDollarstore

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev