Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Imponerande tillväxt – men krisen är inte över för H&M

H&M fick äntligen möjlighet att leverera starka säljsiffror. Tredje kvartalets betydande lyft kan ha varit en vändning. Men utmaningarna är ändå långt ifrån över för H&M.

Publicerad: 17 september 2018, 07:32

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderH&M

H&M presenterar delårsrapporten för tredje kvartalet på sitt brutna räkenskapsår 2017/18 på torsdag i nästa vecka men försäljningssiffrorna släpptes redan på morgonen i dag och blev en positiv överraskning.

Nettoomsättningen steg i juni, juli, och augusti med nio procent till 55,8 miljarder kronor och det var miljarden högre än prognosen.

Läs mer: H&M ser resultat av sitt förändringsarbete – försäljningen stiger på många marknader

Tillväxttakten imponerar – av tre skäl:

■ Jämförelsetalen från motsvarande kvartal 2017 var tuffa
■ Sommarvädret har påverkat modehandeln starkt negativt
■ H&M:s just nu historiskt höga lager är en tung ryggsäck

Framgången kom enligt H&M:s vd Karl-Johan Persson på många marknader och förklaras av det fortsatta förändringsarbetet för att möta detaljhandelns stora digitala skifte.

Det tyder på att H&M har adresserat den avgörande integrationen mellan fysiska butiker och online och nödvändigheten att ha logistiksystem som möjliggör snabbare och avgörande varuförsörjning mellan kanalerna.

Kostnaderna, lönsamheten och varulagret är fortsatta frågetecken

Sommarens stora försäljningsökning kan vara den efterlängtade vändningen för H&M men den innebär inte att alla problem plötsligt har raderats och att aktieägarna kan andas ut.

Kostnaderna, lönsamheten och varulagret är fortsatta frågetecken – åtminstone fram tills Karl-Johan Persson eventuellt har rätat ut dem.

Klockan åtta den 27 september kommer svaret i delårsrapporten.

Eller i alla fall en indikation på om H&M är på väg att klara prövningarna.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderH&M

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev