Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Icas omställning tär på lönsamheten – men är nödvändig

Satsningar på e-handel är en av huvudpunkterna i Icas framtidsstrategi. Detta kräver investeringar och ”läropengar” när nya verksamheter drar igång. Det innebär också fortsatt press på koncernens lönsamhet – men lägger grunden för framtida vinster.

Publicerad: 16 augusti 2018, 06:58

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelIcaDigitalisering

För alla som följt nyhetsflödet under våren kommer dagens resultat från Ica Gruppen inte som någon överraskning. Icas nya lager med centralt plock av e-handelsbeställningar har kantats av inkörningsproblem. Och troligen är det bara toppen på isberget som nått ut till mer allmän kännedom.

Logistiken är basen i en smidig e-handel. Och nu handlar det om att ta en väl fungerande logistikmodell ett steg vidare.

Läs mer: Icas resultatsmäll – trots stora säljlyftet: ”Genomför korrigerande åtgärder”

Ica – och övriga svenska kedjor – har under lång tid utvecklat och rationaliserat dagligvarulogistiken. De svenska aktörerna är världsledande när det gäller logistiksystem. Varor hanteras effektivt, hållbart och väl anpassat till våra förutsättningar som ett stort och mestadels glest befolkat land.

Att tro att denna omställning ska kunna genomföras utan påverkan på affärsmodell, organisation och lönsamhet är naivt.

Men denna modell bygger på att ta varor från en producent till en butik. Nu gäller det att ställa om förhållningssättet till att ta varan till konsumenten – på ett helt nytt sätt jämfört med tidigare. Det handlar så klart om system och beställningsrutiner men lika mycket om hur kunden ska få det som beställts. Varor som kan hämtas i butik, levereras hem eller tas emot på något annat sätt som kunden uppskattar.

Att tro att denna omställning ska kunna genomföras utan påverkan på affärsmodell, organisation och lönsamhet är naivt. Självklart kommer de etablerade kedjornas affärsmodeller och nuvarande organisation att utmanas av förändringen. För Icas del innebär omställningen även en påfrestning på själva grundvalen i Ica-modellen, fristående handlare med en egen kundkrets och marknadsområde, eftersom nätet suddar ut fysiska och geografiska gränser.

Läs mer: Fiaskostart för Icas dark store – handlarna rasar: ”Lång lista med fel”

Denna omställning pågår nu i högt tempo inom Ica Gruppen, den egna innovationshubben Icax, satsning på ett centralt plocklager för e-handel och samarbetet med brittiska Ocado är tydliga exempel. Alla dessa projekt är i dag kostnadsposter. Men samtidigt ”framtidssäkrar” de bolaget och lägger grunden för fortsatt tillväxt. Därför behöver ”marknaden” inte vara orolig om lönsamheten sjunker något kvartal. Det hade varit mycket värre om dessa projekt inte hade funnits och ledningen bara kört på i invanda hjulspår för att hålla lönsamheten uppe. Då hade det funnits anledning till oro.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

LivsmedelIcaDigitalisering

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News