Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Ica tar ledartröjan – även på nätet

Ica Gruppen tar ett stort kliv framåt när det gäller e-handel. Avtalet med brittiska Ocado öppnar för en automatiserad, effektiv och lönsam näthandel med mat. Men minst lika viktigt är att den så kallade Ica-modellen hänger med i svängarna och utvecklas för framtiden.

Publicerad: 2 maj 2018, 07:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelIca

Läs mer: Avslöjandet bekräftat: Ica har tecknat ett avtal med brittiska Ocado

Samarbetet känns naturligt och har varit ett hett spekulationsämne under det senaste året. Konkret innebär avtalet en möjlighet för Ica att uppnå en ledande position inom nätmat och att nå åtminstone samma marknadsandel på nätet som butikerna har i den traditionella handeln.

Att satsa på automatisering är också ett sätt att klara en framtida prispress. Detta eftersom transparensen är total på nätet när det gäller pris. Och eftersom det är svårt att ta ut vad plock och distribution egentligen kostar.

Lösningen på detta är automatisering – och därmed lägre personalkostnader. Automatiserade lager, med mycket begränsad bemanning, som kan vara i drift dygnet runt är en nyckel till lönsamhet.

Ocado har gått från att vara en pionjär inom nätmat i Storbritannien till att bli ett teknologiföretag av rang med globala ambitioner. Med ett ben i ”verkligheten”, det vill säga den krävande brittiska dagligvarumarknaden, är också förutsättningarna goda för att de fortsätter att utveckla en ledande teknologi som också fungerar i vardagen.

Bolaget har under det senaste året slutit avtal med andra stora dagligvaruföretag i flera länder. Även det är en viktig faktor för framtiden och att bolagets system fortsätter att utvecklas i olika miljöer.

En utmaning för Ica är att fortsätta knyta konsumenten nära den lokala Ica-handlaren. En lojalitet som hittills varit ett fundament för Ica-rörelsens framgångar.

Att ha dubbelt fokus, som Ocado, både på själva varuutbudet och på tekniken bakom, har visat sig vara ett framgångsrikt sätt att sälja på nätet. När kundnära och kreativa tekniska lösningar går hand i hand med ett brett utbud och attraktiva priser bäddar det för en succé.

Avtalet har ett tydligt volymmål för att gälla fullt ut. Bland annat kring exklusivitet. Men volymen är också viktigt för att uppnå lönsamhet. Det centrala plock som Ica nyligen introducerade får därmed ses som en viktig startsträcka inför Ocadopremiären 2021 och det nya lagret 2022.

En utmaning för Ica är att fortsätta knyta konsumenten nära den lokala Ica-handlaren. En lojalitet som hittills varit ett fundament för Ica-rörelsens framgångar. Samtidigt gäller det att få handlarna engagerade i e-handeln, och att se det större perspektivet och skapa framgång för hela Ica.

Den nu växande e-handeln kan mycket väl jämföras med övergången till självbetjäning i butikerna som skedde i mitten av 1900-talet. Det skapade både vinnare och förlorare – samtidigt som det la grunden för flera nya butikskedjor. Ica-rörelsen lyckades ta sig igenom den omställningen och har sedan drygt 50 år varit marknadsledare på dagligvaror i Sverige.

Nu handlar det om att ta nästa steg. Och att anpassa Ica-modellen till morgondagens dagligvarumarknad. Detta blir en viktig fråga för ledningarna i Ica Gruppen och Ica-handlarnas Förbund.

Läs mer: Här är Ocados unika lösning – anläggningar nästan helt utan människor

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelIca

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev