Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Ica-Stig har lyckats – kanske till och med för bra

Publicerad: 10 september 2018, 12:22

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelIca

Reklamsåpan med ­Ica-Stig är ett fenomen. Den fiktive handlaren har i snart 17 år framgångsrikt marknadsfört varumärket Ica.

I den digitala åldern blir det uppenbart vad det innebär.

Läs mer: Experten: Prissättningen i Icas e-handel ett hot mot varumärket

Framgången för Ica-Stig är massiv. Alla inblandade – inte minst Ica-handlarna själva – ­gillade reklamidén när den ­lanserades 2001. Men ingen kunde ana dess kommande storhet.Konceptet har fått ett otroligt genomslag. Rekord har slagits och när förste Ica-Stig, skådespelaren Hans Mosesson, skulle sluta och få en ersättare var det nyhetsstoff i andra media. Och valet av Loa Falkman som efterträdare diskuterades livligt.

Många handlare har i dag en vit kavaj med Ica-loggan på ­ryggen hängande på kontoret för högtidliga tillfällen.

Samtidigt som filmerna har lyft fram handlaren och förklarat innebörden i Ica-idén så har de bidragit till att skapa en enhetlig profil baserat på det ­gemensamma varumärket Ica.

Detta är en nöt att knäcka för handlarna. Och kanske ett ämne som Ica-Stig får ta upp och förklara.

Konsumenterna ser oftast inte profiler eller skillnader mellan olika butiker. Ica ses som en integrerad kedja, trots att så inte är fallet. På nätet suddas gränserna ut ännu mer. På de numera standardiserade butikshemsidorna får man oftast inte någon känsla för om det är en stormarknad ­eller en närbutik.​

​Detta kan bli ett problem nu när butikerna säljer varor på nätet med olika pris – det finns en risk att kunder känner sig lurade. Inte minst om man talar med grannen, som kanske valde en annan Ica-butik för sin nätorder. Och plockas varorna på ett centralt e-handelslager och därifrån körs hem till kunden blir det svårt att motivera olika priser på grund av att själva beställningen gjordes under en eller en annan butikssida på nätet. Detta är en nöt att knäcka för handlarna. Och kanske ett ämne som Ica-Stig får ta upp och förklara.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

LivsmedelIca

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News