Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Ica släpper ryggsäcken – äntligen

Ica Gruppen säljer Hemtex. En nyhet som är mer än väntad.

Publicerad: 14 maj 2019, 18:54

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorHeminredningIca Gruppen

Alla i detaljhandeln visste nog innerst inne att den här nyheten skulle komma. Frågan var egentligen bara när.

Hemtex har hängt med som en sista rest från Hakon Invest-tiden. Det var aldrig någon lyckad affär då – och har inte blivit bättre med tiden heller. En udda fågel inom Ica helt enkelt.

Läs mer: Ica säljer Hemtex till norska Kid: ”Kommer att göra bolaget starkare”

Hemtex klev fram ur skuggorna efter millennieskiftet och börsnoterades 2005. Det utlovades snabb expansion och en aktie med potential. Men det blev aldrig någon succé på Stockholmsbörsen. I stället framkom det ganska snart att tillväxten var uppumpad med återkommande kampanjer.

Kedjan fick senare klä skott för sin strategi och en av handelns sämre sidor: Ständig rea.

Med regelbunden etablering av nya butiker och lockpriser kunde omsättningen höjas. Men till priset av urholkad lönsamhet. Dessutom med Konsumentombudsmannen hack i häl mot marknadsmetoden.

Det mest förödande var dock att konsumenterna “lärde sig” kedjans strategi. Alltså inväntade kunderna alltid de kommande prisnedsättningarna och undvek att köpa nyheter till fullpris. Resultatsiffrorna lyste blodröda och aktien blev en besvikelse.

Hakon Invest visade dock intresse för hemtextilkedjan och började köpa aktier 2008. Året efter var innehavet så stort att man la ett bud på resten av aktierna. Det fick till följd att bolaget blev ett renodlat dotterbolag och avnoterades.

Förvisso småpengar i stora Ica Gruppen, men ändå en nagel i ögat på en i övrigt framgångsrik verksamhet.

Karusellen fortsatte med vd- och ledningsbyten men det hjälpte föga för att komma till rätta med problemen. Och trots att ledningskarusellen sedan lugnades ner så blev det aldrig någon riktig framgång för profilen. Det var tydligt att dagligvaror och hemtextil inte har många beröringspunkter och att den expertis som finns inom Ica inte är värt så mycket när det gäller handdukar, sängkläder och tillhörande produkter.

Efter Hakon Invests avveckling såldes merparten av innehaven, men Hemtex blev kvar och därmed en udda fågel inom Ica Gruppen. Så har det fortsatt, kvartal efter kvartal. Och för det mesta har bolagets resultat varit en besvikelse. Förvisso småpengar i stora Ica Gruppen, men ändå en nagel i ögat på en i övrigt framgångsrik verksamhet.

Läs mer: Björn Abild om vd-jobbet på Hemtex: ”Vi har förflyttat hela konceptet”

Även om affären nu med norska Kid innebär en förlust på kort sikt för Ica Gruppen så är det ändå det långsiktigt rätta att låta någon annan utveckla detta koncept och låta det få tillgång till mer kunskap och synergieffekter.

Kid har ju dessutom visat intresse för den svenska marknaden tidigare och får nu en möjlighet att på ett bräde ta ett rejält kliv.

Förhoppningsvis kan affären och ett fortsatt gott samarbete mellan Ica, Kid och Hemtex ge fördelar för allt parter. Ica-butikerna får tillgång till ett attraktivt hemtextilutbud med ett eget varumärke och Kid/Hemtex kan dra nytta av ett inköpssamarbete och ännu större volymer.

Ica Gruppens ledning och styrelse har därmed ännu en gång visat att man kan göra upp med mindre lyckade affärer. Exempelvis Ica Norge – och nu Hemtex. Det blir en stjärna i kanten, vilket troligen också många Ica-handlare håller med om.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News