Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Susan Berzelius: Ica måste visa vägen in i nästa sekel

Publicerad: 22 november 2017, 13:35

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorIca

1985 var mina kunskaper om Ica ytterst begränsade. För mig var skylten med de röda, karakteristiska bokstäverna liktydigt med matinköp och inte så mycket mer.

Det var samma år som min karriär inom dagligvaruhandeln började, som redaktör för dåvarande Ica Eols nystartade personaltidning.

Läs mer: 100 år med Ica - här är milstolparna

I dag, 32 år senare, en tredjedel av den tid som Ica verkat och utvecklats i Sverige, och efter 27 år på Sveriges ledande branschtidning för dagligvaruhandeln, Icanyheter, vet jag desto mer.

När Ica nu firar sina hundra år kräver framtidens konsumenter, som mina barn och barnbarn, att den som är störst och starkast ska steppa upp och visa vägen

Jag vet, bland annat, att Ica Gruppen är den största detaljhandelsaktören på svensk mark och en total dominant på dagligvarukartan. De 1 300 handlarna är visserligen krävande och inte sällan ifrågasatta men de är också en samling innovativa, dynamiska och drivande entreprenörer som lokalt på sin marknad är djupt respekterade.

Ica-butikerna, och alla de bakomvarande tjänsterna och företagen, sysselsätter i runda slängar 50 000 människor i Sverige och Baltikum.

Läs mer: Så ritade Ica om hela handelskartan

Företaget är framgångsrikt, starkt och framtidsinriktat. Men med sin dominerande position på marknaden följer ett stort ansvar. Det handlar om allt från arbetsgivarfrågor till miljö, hållbarhet, hälsa och samhällsengagemang. Visionerna och idéerna är det inget fel på, de är tydligt dokumenterade och mycket är bra och har redan genomförts.

Men när Ica nu firar sina hundra år kräver framtidens konsumenter, som mina barn och barnbarn, att den som är störst och starkast ska steppa upp och visa vägen i framtidsfrågorna. Då används musklerna på ett sätt som tilltalar även det kommande seklets Ica-kunder.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorIca

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News