Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Helen Preutz: I kristider som dessa föds de allra bästa idéerna

Corona har med besked skickat Sverige rakt in i en lågkonjunktur. Men nöden är kreativitetens moder och inom handeln börjar parallellt med det svarta en ny nyans att skönjas. Från allt fler håll kommer rapporter om nya grepp och samarbeten med devisen ”The show must go on”.

Publicerad: 2 april 2020, 08:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Dea AxelssonsJoyFlashCorona

Läs mer: Följ med i Markets livebevakning kring coronapandemin

När Handelssverige på riktigt förstod att corona skulle bli något stort bröt paniken ut. I början av mars kom rapporter om bunkring av toapapper och slutsåld handsprit medan kunderna i allt större utsträckning valde att stanna hemma.

Nedreviderade prognoser och rapporter om varsel skapade ytterligare oro i leden och den 10 mars skördade coronapandemin sitt första offer inom svensk retail i form av modekedjan Joy. Två veckor senare följde Flash och Dea Axelssons i deras spår.

Nöden är som bekant kreativitetens moder.

Och konkurserna kommer att bli fler, sade experterna med enad röst. Markets egen undersökning gav samma nedslående bild – en av fyra handlare inom sällanköp som tappat försäljning på grund av corona riskerade konkurs.

Vid det här läget har det knappast undgått någon att virusutbottet har skickat Sverige rakt in i en lågkonkonjunktur. Regeringens åtgärdspaket med bland annat möjlighet till korttidspermiteringar och statlig lånegaranti utgör en livlina för många företag, men bedöms av somliga som otillräckliga. Karin Hessius, vd för Tredje AP-fonden går så långt att hon talar om en förlorad generation till följd av coronakrisen.

Läs mer: Här är krisens första retailoffer – och fler kämpar för överlevnad

Men nöden är som bekant kreativitetens moder. En annan nyans börjar, parallellt med det svarta, att skönjas inom handeln.

Nya kreativa grepp, inte sällan med fokus på omtanke för riskgrupper och äldre, växer fram. Mode- och heminredningskedjan Lexington öppnar 3D-butik, livsmedelshandlare öppnar extra tidigt för riskgrupper eller levererar gratis hem till dörren.

Aktörer inom hemelektronik och möbler börjar med drive thru. Lokala handelsföreningar ordnar jippon, eller till och med som i Höganäs fall – trycker upp egna valutor, för att stötta de lokala aktörerna. I Eksjö flyttar handlare ut på gatorna för att ge möjlighet åt ensambesök i butik. Indiska låter till och med andra aktörer att annonsera gratis i deras kanaler med inställningen att krisen är något vi måste ta oss igenom tillsammans.

Stefan Lövfens besked på Aktuellt i går om att Sverige bör ställa sig in på att krisen kommer att vara ”under många månader framöver” ger heller inget annat val än att gilla läget och göra det bästa möjliga av situationen.

#theshowmustgoon, som Indiska uttrycker det i en hashtag.

Men kanske med ett omskrivet manus.

Läs mer: Sju handlare som testar nytt i coronakrisen

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Dea AxelssonsJoyFlashCorona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News