Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Hur många köpfester klarar november?

Singles day var tydligen en succé i år. Flera kedjor rapporterar stora säljökningar. Det verkar som att självaste Fars dag kom lite i skymundan. Frågan är hur många köpfester som november klarar.

Publicerad: 12 november 2018, 13:45

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikBlack Friday

November har de senaste åren växt fram som årets fetaste konsumtionsmånad. Förutom ett visst lyft av slipsar och kalsonger till Fars dag var det inget som tidigare stack ut i novembermörkret.

Förrän nu då. Black Friday började lite trevande 2013 men vi vet ju hur fenomenet har utvecklats sedan dess – med följande Cyber Monday som förlängare av kommersen.

Läs mer: Thomas Ohlén: Julhandelns lönsamhet reades ut en fredag i november

Nu håller Singles day (världens största shoppingdag tack vare ogreppbart stora försäljningstal från e-handelskolossen Alibaba) på att göra samma resa.

Singles day började för övrigt i Kina som ett slags alternativ till Alla hjärtans dag. Alibaba såg möjligheterna och hjälpte till att förvandla dagen till en megastor shoppingfest.

I fjol var surret kring Singles Day rätt så beskedligt i svensk handel men i år har något hänt. Flera aktörer har uppgett att de i år satsade mer på Singles Day än Fars dag. I den senaste e-barometern uppgav cirka tolv procent av de tillfrågade företagen att de hade planerat aktiviteter.

Tidigare i dag berättade både Elgiganten och Media Markt att de hade ökat försäljningen på nätet med 130 procent jämfört med förra året.

Konsumenterna gillar att fynda och detaljisterna gillar konstruerade säljdagar av alla de slag.

Om utvecklingen för Singles Day ens kommer i närheten av Black Friday så kommer november att vara den klart största handelsmånaden i Sverige. Dessutom får vi en kampanjperiod som börjar redan i mitten på månaden och håller i sig fram till och med mellandagsrean.

Frågan är vad konsekvenserna blir. Klarar november av ytterligare en stor köpdag? Betyder det här att Singles Day rent av blir starten på hela julhandeln? Kommer det att flyttas ännu mer pengar från december till november – eller skjuter vi till nya pengar?

Klart är att realappar och kräng-kampanjer fortfarande fungerar. Konsumenterna gillar att fynda och detaljisterna gillar konstruerade säljdagar av alla de slag i kriget om plånboken. Även om det innebär att man också rear ut lönsamheten.

Läs mer: Världens största shoppingdag har fått fotfäste: ”Singles Day här för att stanna”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HemelektronikBlack Friday

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev