Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Hoppfullt för Coop – men mycket jobb kvar

Publicerad: 29 mars 2019, 10:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorCoop

Efter att ha suttit på avbytarbänken under många är kooperationen med i matchen igen, för att använda en idrottsmetafor.

Ett avgörande steg på vägen tillbaka tillkännagavs för cirka ett år sedan, på KF:s årsstämma i april 2018. Då presenterade en stolt Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, säljsiffrorna för det senaste året. Och han konstaterade att den nedåtgående trenden vad gäller omsättningen var bruten. Trendbrottet skedde hösten 2017. Därefter noterades sex månader med obruten tillväxt. Visserligen inte i nivå med marknaden, men det var svarta siffror.

Läs mer: Vändningen: Så växte Coop under 2018

Det var en viktig brytpunkt, precis som vändningen när det gällde resultatet som kom några år tidigare.

Två signaler som påverkade – framför allt psykologiskt. Decennier av kräftgång var över.

Med vd-bytet i Coop Sverige 2017 sattes också en ny kurs framåt med fokus på tillväxt.

Sedan dess har det rullat på med omprofileringen av Coop-butiker i hela landet. Framtidstron har kommit tillbaka och alla föreningar jobbar med siktet inställt på tillväxt. Som ”hungriga” spelare inför en match.

Detta är ett viktigt paradigmskifte för Coop.

Samtidigt återstår mycket arbete och uppgraderingen av butikerna frestar på resultatet.

Det handlar lika mycket om kundmöte och driftsfrågor, viktiga faktorer för att locka fler och nya kunder.

Under året som gått visar de tillgängliga siffrorna att omsättningen ökat i hälften av de föreningar som redovisas och att nedgången i de övriga föreningarna är begränsad. Coop Nord och Coop Varberg sticker ut genom att redovisa en kraftig tillväxt och de har därmed tagit marknadsandelar.

​Samtidigt visar sammanställningen att det resultatmässigt är en bit kvar till acceptabel marginal och lönsamhet.

Med andra ord pekar pilarna åt rätt håll för Coop men mycket arbete återstår. Det handlar om att slutföra omprofileringen och uppgraderingen av butiker, fortsätta översynen av butiksnätet och inte minst få fart på etableringarna. Men det handlar lika mycket om kundmöte och driftsfrågor, viktiga faktorer för att locka fler och nya kunder.

För att vinna matchen gäller det att hela laget fungerar tillsammans – och att man gör mål.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

DagligvarorCoop

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News