Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Hon har vad som krävs för att lyfta Lindex

Lindex har länge haft stora kommersiella problem. Nu har kriskedjan lyckats med sin drömvärvning. Susanne Ehnbåge har det som krävs för att lyfta bolaget.

Publicerad: 10 januari 2018, 08:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Kläder

Market har de senaste månaderna berättat om utmaningarna för flera av de omsättningsmässigt största och mest kända svenska modekedjorna.

H&M, MQ och Kappahl har presenterat sämre siffror.

Och förra veckan gick klassiska Boomerang i konkurs.

Läs mer: Klassiska Boomerang i konkurs: ”Inte skruvat om tillräckligt snabbt”

Lindex har länge redovisat liknande omsättnings- och resultatproblem och tvingats att stänga butiker och reducera antalet anställda.

”Missar i kollektioner” och ”vädret” är återkommande standardförklaringar när modebolagen förklarar bakslagen men det finns förstås fler och andra väl så viktiga orsaker till det svaga utfallet.

Nästan alla traditionella detaljister har haft och har fortfarande affärsmodeller med fokus på sina fysiska butiker.

E-handeln upplevs som något de är tvungna att addera – för att det är en hygienfaktor.

Den ofta intetsägande och undermåliga digitala satsningen är en viktig anledning till att de tappar till renodlade svenska och internationella e-handlare som har de plattformar, det sortiment, de priser och inte minst de leveranser som motsvarar de förväntningar som moderna och uppkopplade svenskar ställer.

Läs mer: Lindex prestigevärvning – Susanne Ehnbåge tar över som vd för modekedjan

Susanne Ehnbåge har lyckats mycket väl med hemelektronikkedjorna Netonnet och Siba och har regisserat fusionen mellan bolagen – och det är knappast förvånande att hennes namn har stått överst på många rekryterares target lists.

Lindex får en vd som är energisk, resultatinriktad och målmedveten och har verkat i en snabbrörlig bransch, och hon har dessutom djupa kunskaper om den omfattande strukturomvandling som detaljhandeln genomgår.

Samtidigt är det viktigt att ägaren Stockmann ger Lindex och Susanne Ehnbåge de resurser som krävs för att vara konsumenternas förstaval när de ska shoppa.

I alla kanaler.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Kläder

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News