Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Här är nästa utmaning för modehandeln

Klädbutikerna kämpar i motvind och attackeras från flera fronter. Konsumenternas växande miljömedvetenhet kan bli nästa tuffa utmaning för branschen.

Publicerad: 13 augusti 2019, 08:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderMiljö

Den svenska klädhandeln växte med 4,9 procent i juli, enligt Svensk Handel Stils Stilindex. Men butikerna mötte svaga jämförelsetal och ackumulerat har försäljningen sjunkit med en procent.

Trots enstaka månader med ökad försäljning är det inget som tyder på att utvecklingen är på väg att vända för den traditionella klädhandeln – de butikskedjor inklusive e-handel som ingår i Stilindex mätningar.

Klädhandeln är under press från flera håll.

Branschen hänvisar ofta till nyckfullt väder som förklaring till försäljningstapp under enskilda månader. Höga hyror och minskade kundflöden i fysiska butiker lyfts också fram som ok för branschen. Men framför allt är det digitaliseringen och konkurrensen från renodlade nätbutiker – både svenska och utländska – som pressar branschen.

Konsumenternas ökande miljöengagemang kan bli nästa utmaning för klädhandeln.

Resor, livsmedel, bostad och kläder är de delar av vår konsumtion som har störst klimatpåverkan.

Ingen kan ha missat debatten om matsvinn, importerat nötkött och ökat flygande. Och vi ser att rubrikerna får konsumenterna att agera. Färre väljer flyget och köttkonsumtionen minskar.

Läs mer: Lågtryck över skohandeln i juli: ”Många  är oroliga över utvecklingen”

Debatten om modeindustrins miljöpåverkan kommer också att växa och sätta spår i konsumtionen.

Svensk Handels mätningar visar redan på ett trendbrott i konsumenternas krav på handeln. Tidigare har kunderna prioriterat en hållbar livsmedelsproduktion medan kraven på sällanköpshandeln har varit lägre. Men i de senaste mätningarna är det allt fler som lägger vikt vid att även sällanköpsvaror är hållbart producerade – inte minst inom modehandeln.

För handeln gäller det att gå i takt med konsumenterna, som både kräver mer information om plaggens miljöpåverkan och ett större utbud av hållbara alternativ. Det finns undantag, men i de flesta butiker, både fysiska och digitala, är det fortfarande svårt att hitta information och miljövänliga varor. Enligt en undersökning från Kantar Sifo gjort, och som Market tagit del av, visar det sig att två av tre e-handlare  helt saknar en klimatpolicy. I Markets egen kartläggning visade det sig att konsumenterna har det förtvivlat svårt att shoppa miljösmart på nätet.

I en tid där branschen är mitt i en utmanande digital omstrukturering kan det vara svårt att höja blicken och se att även andra faktorer kommer att ha en långsiktig påverkan. Men miljöfrågan har fått en så framträdande position i samhällsdebatten att alla tvingas förhålla sig till den.

Produktionen av ett par jeans kan förbruka över 10 000 liter vatten och släppa ut mängder av kemikalier i miljön. Vad säger ni när kunden börjar ifrågasätta det?

Flygskam är ett etablerat uttryck – hur förhindrar ni att shoppingskam blir nästa begrepp att trenda?

Läs mer: Så jobbar modejättarna med hållbarhet

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderMiljö

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev