Analys
Anna Nordlander: Hånskratten mot Amazon riskerar att fastna i halsen
Många har hånat Amazons lansering i Sverige. Men risken är stor att skrattet fastnar i halsen. Marknadsplatsjätten har bara börjat sin offensiv och påverkar redan den svenska marknaden långt utanför gränserna för sin egen plattform. Svenska e-handlare och varumärken behöver sluta ducka, och ställa sig själva några grundläggande frågor.
Publicerad: 10 februari 2022, 14:56
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Anna Nordlander har varit aktiv i Amazon-världen sedan 2012, är medgrundare av konsultbyrån Amzello och fristående kolumnist på Market.se. Foto: Getty
Amazons inträde i Sverige den 28 oktober 2020 var både efterlängtat och fruktat. Efter lanseringen var svenska medier och e-handelsbranschen i stort måttligt imponerade. De dråpliga översättningarna, konstiga priserna och
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.
Anna Nordlander