Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Julia Forsberg: Handeln måste få klara besked – innan stängningshotet blir verklighet

Striktare restriktioner väntar handeln samtidigt som ett hot om nedstänging hänger över branschen. Kunderna ska nu handla ensamma och det blir butikernas ansvar att se till att de gör det. Men det krävs tydligare riktlinjer för att butikerna i sin tur ska kunna vara tydliga mot kunderna.

Publicerad: 1 mars 2021, 13:34

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DetaljhandelnCorona

Förra veckan blev det klart att striktare restriktioner i handeln är att vänta till följd av smittoläget i landet. Handelsplatser och butiker kommer att drabbas, men riktigt hur står inte klart ännu.

Restauranger och kaféer som saknar egen entré får nu bara servera en person åt gången. Det är nog få kunder som kommer att sitta ned vid en restaurang ensamma – åtgärden kan nästintill liknas vid en nedstängning.

”För att butikerna ska kunna vara tydliga mot kunderna behöver regeringen i första hand vara tydlig mot butikerna.”

Samtidigt arbetar myndigheterna för att skärpa reglerna för butiker. Maxantalet besökare kommer att ändras och Folkhälsomyndigheten vill ställa högre krav på att butiker ser till att kunder handlar ensamma.

Men än så länge saknas en tydlighet kring vilka krav som kommer att ställas på butikerna och riktlinjer för hur de ska se till att folk handlar ensamma. Inte heller har det kommit någon information om vilket nytt maxantal som kommer att gälla i butikerna.

Många butiker och handlare välkomnar restriktioner från regeringen. Det ger dem en möjlighet att vara tydligare mot kunderna kring vad som gäller. Men för att butikerna ska kunna vara tydliga mot kunderna behöver regeringen i första hand vara tydlig mot butikerna.

Läs mer: Skärpta regler för serveringar i gallerior – sällskap stoppas

Ansvaret för att regelverket om att handla ensam följs ska hamna på butikerna. Men vad innebär då regelverket? Och hur ska butikerna se till att det följs av kunderna?

Handeln vittnar om att det ibland fortfarande kan vara svårt att få kunderna att följa restriktionerna. Flera regioner har infört rekommendationer om att bära munskydd i inomhusmiljöer där det är svårt att undvika folk. Men i butikerna syns få kunder som bär munskydd.

”Samtidigt som det ställs allt högre krav på handeln att göra sitt för att bromsa smittspridningen, finns också det överhängande hotet om nedstängning.”

Butikerna kan givetvis skylta om att kunderna bör bära munskydd och handla ensamma. Men hur långt sträcker sig butikernas ansvar efter det? Och ska inga krav ställas på kunderna själva?

Om hela ansvaret ska läggas på butikerna behöver de åtminstone få förutsättningar från regeringen. Det behövs förutsättningar i form av en tydlighet kring vilket regelverk som gäller, hur det ska följas upp och hur butiker ska hantera kunder som inte följer riktlinjerna.

Samtidigt som det ställs allt högre krav på handeln att göra sitt för att bromsa smittspridningen, finns också det överhängande hotet om nedstängning.

På senare tid har nedstängningsstödet förtydligats och vid en eventuell nedstängning ska företag kunna få ersättning för alla fasta kostnader. Men förhoppningsvis kan ett tydligare ramverk för restriktionerna ge handeln en chans att vidta de åtgärder som krävs innan det blir tal om en total nedstängning.

Läs mer: Regeringen inför nya coronaregler – så skärps kraven på butikerna

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DetaljhandelnCorona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News