Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: H&M snurrar upp analytikerna på läktaren

Det överdrivna ifrågasättandet av H&M kom på skam i dag. Miljardresultatet i senaste kvartalsrapporten fick tyst på belackarna.

Publicerad: 29 mars 2019, 08:21

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiH&M

H&M borde väl vara dött och begravt vid det här laget. Krisbolag, H&M är desparat, digital inkompetens... Ni som googlar på H&M kan hitta många domedagsutspel från olika förståsigpåare.

Kedjan har helt enkelt fått ta mycket skit de senaste åren.

Jag har tidigare sagt att kritiken mot H&M ofta är överdriven och ibland rent av felaktig. Visst, bolaget har som de flesta andra påverkats av strukturförändringar och nya konsumentbeteenden.

Läs mer: H&M tar marknadsandelar  – bland annat i Sverige: ”Ökad fullprisförsäljning”

Men både på huvudkontoret i Stockholm och ute i butikerna verkar det som att mycket arbete har gjorts och att jätten knappast darrar i knävecken.

I stället kom det ett styrkebesked när bolaget här om veckan släppte försäljningssiffror för sitt första kvartal där försäljningsökningen var fyra procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Det var dessutom det andra kvartalet i rad som H&M visar tillväxt.

Kritiken tystnade.

Inför dagens kvartalsrapport sköt dysterkvistarna in sig på resultatraderna i stället. Analytikerna såg orosmoln i form av bland annat sjunkande vinster i e-handeln på grund av fri frakt.

Kalibreringen i analytikernas kikarsikten var inte den bästa.

Enligt Infront Datas sammanställning av 13 analytikers prognoser väntades en rörelsevinst på 679 miljoner kronor. Det skulle vara bolagets sämsta rörelsevinst i ett första kvartal på 18 år, konstaterar nyhetsbyrån Direkt.

Men kalibreringen i analytikernas kikarsikten var inte den bästa. Utfallet blev 1 005 miljoner kronor.

”Vårt pågående förändringsarbete har bidragit till starkare kollektioner med ökad fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och ökade marknadsandelar”, konstaterar vd Karl-Johan Persson i rapporten.

H&M höjer dessutom tempot för att förbättra shoppingupplevelsen med en rad åtgärder som bland annat visual search där bildigenkänning hjälper kunden att gå från inspiration till köp, över lag snabbare leveranser och en app som låter kunden prova plagg virtuellt.

Förutsättningarna för fortsatt tillväxt och lönsamhet kunde med andra ord vara sämre.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiH&M

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News