Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: H&M:s svidande bakslag i jämförbara butiker

H&M hade ingen försäljningstillväxt under andra kvartalet. Siffrorna visar att koncernens fysiska butiker backar. E-handeln lyckas ännu inte att kompensera tappet.

Publicerad: 15 juni 2018, 07:47

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderH&M

Läs mer: Inget säljlyft för H&M under andra kvartalet – tillväxten landade på måttliga två procent

Våren kom extremt sent till Sverige och stora delar av de mest betydelsefulla länderna i Europa men värmen under maj – som är sista månaden på H&M:s andra kvartal på det brutna räkenskapsåret – gjorde att det ändå fanns förhoppningar om att försäljningen skulle öka med 0,5 procent jämfört med 2017.

Men det blev bara nolltillväxt i lokal valuta.

Utvecklingen understryker att H&M tappar rejält i jämförbara fysiska butiker

Försäljningen var därmed ungefär en miljard kronor lägre än vad analytikerna hade spått eller möjligen hoppats att H&M skulle presentera.

Oavsett prognoser från marknaden kan utfallet inte betraktas som annat än en besvikelse med tanke på att koncernen hade drygt 300 butiker fler globalt än året före.

Utvecklingen understryker att H&M tappar rejält i jämförbara fysiska butiker och att kunder i viss ökad utsträckning väljer konkurrerande kedjor i stället för något av koncernens växande antal varumärken.

H&M uppgav i samband med kapitalmarknadsdagen i Stockholm i mitten av februari att e-handeln svarade för 29 miljarder kronor eller 12,5 procent av försäljningen i fjol.

Prognosen är att kanalen växer med minst 25 procent i år och i ännu högre takt från och med 2019 och framåt.

I år planerar H&M att lägga 56 procent av sina investeringar på online  – bland annat i fyra helautomatiserade lager i världen.

Försäljningssiffrorna för andra kvartalet indikerar att e-handeln än så länge inte kompenserar för tappet i jämförbara butiker.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderH&M

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev