Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: H&M:s svaga start är ingen skräll

H&M:s försäljning var oförändrad första kvartalet. Utfallet för gruppen är inte särskilt överraskande. Karl-Johan Persson tror på bättre siffror – 2019.

Publicerad: 15 mars 2018, 09:49

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderH&M

H&M avslutade senaste räkenskapsåret betydligt svagare än förväntningarna och när försäljningen summerades vid månadsskiftet november-december 2017 stannade tillväxten på låga tre procent i lokala valutor.

Bakslaget och de många frågetecknen tvingade H&M att agera.

Därför höll ledningen sin första kapitalmarknadsdag – någonsin.

Läs mer: H&M:s försäljning oförändrad första kvartalet – trots 350 butiker fler

Gruppens vd Karl-Johan Persson förklarade att han var osäker på om H&M kommer att kunna vända utvecklingen i jämförbara butiker innan det är dags att stänga böckerna igen i slutet av det här året.

Huvudorsaken är det stora ingående varulager från fjärde kvartalet i fjol som H&M måste försöka att bli av med under inledningen av 2018.

Möjligheterna till starkare jämförbara siffror bedöms vara goda först från och med 2019.

– Då räknar vi med en positiv tillväxt, deklarerade Karl-Johan Persson för bland annat Market.

Läs mer: H&M-chefens defensiva säljprognos – vändning först 2019: ”Svårbedömt”

H&M har tidigare kommunicerat att försäljningen steg med omkring en procent i december-januari och att den bara var oförändrad i lokala valutor första hela kvartalet är ingen skräll.

Det är snarare mer förvånande att analytikerkåren hade missat beskeden på kapitalmarknadsdagen och spått en ökning på 1,2 procent (enligt SME Direkts sammanställning).

Andra kvartalet har förutsättningar att bli bättre för H&M – med ett balanserat sortiment och fortsatt utveckling online.

Och om de nya butikskoncept som H&M introducerar i år får genomslag kan Karl-Johan Perssons säljprognos slå in.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderH&M

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev