Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: H&M:s ”resultatbomb” var lätt att förutspå

H&M gick bättre än väntat tredje kvartalet. Det visste nog både jag och Helena Helmersson redan i början av sommaren.

Publicerad: 15 september 2020, 08:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiH&MCorona

– Stora delar av modehandeln har haft ett nattsvart halvår, konstaterade Svensk Handels näringspolitiska chef Mats Hedenström när Stilindex för augusti presenterades i går, måndag.

Återhämtningen går sakta och många kämpar för att överleva. Under perioden juni-augusti har branschen tappat 18-19 procent av försäljningen.

Läs mer: Trots nytt försäljningstapp – H&M vände förlust till vinst under kvartalet

Branschens jätte, H&M, tappar också försäljning. Globalt sjönk nettoomsättningen med 16 procent i lokala valutor och med 19 procent i svenska kronor under det tredje kvartalet, som omfattar juni-augusti.

Det var ett tapp i nivå med marknadens förväntningar.

Lyftet är ingen slump, utan resultatet av hårt och målmedvetet arbete.

Däremot flaggar H&M för ett resultat som är betydligt bättre än vad analytikerna hade räknat med – och visar att det fortfarande går att tjäna pengar i en coronakrisande modehandel.

Miljardförlusten i andra kvartalet har vänts till en preliminär vinst före skatt på två miljarder kronor.

Det är imponerande med tanke på marknadsförutsättningarna.

Och lyftet är ingen slump, utan resultatet av hårt och målmedvetet arbete.

Läs mer: H&M:s miljardförlust efter försäljningsraset: ”Omöjligt att kompensera”

H&M har tidigare berättat hur de snabbt ställde om inköpsplanerna och lyckades minska varulagret under andra kvartalet, samtidigt som försäljningen sjönk med 50 procent. Den digitala transformationen accelererades och ”optimeringen av butiksportföljen” snabbades på. Försäljnings- och administrationskostnader minskades med 26 procent framför allt genom översyn av bemanning, marknadsföring och hyror. Dessutom ställdes aktieutdelningen in och lönen för toppcheferna sänktes med 20 procent.

Osentimentala, snabba – och uppenbarligen effektiva – åtgärder.

Jag själv fick positiva vibbar redan när rapporten för det andra kvartalet presenterades.

H&M:s egen förklaring till resultatet i dagens pressmeddelande är som vanligt kortfattad: mer fullprisförsäljning och stark kostnadskontroll.

Jag själv fick positiva vibbar redan när rapporten för det andra kvartalet presenterades. Ibland är det svårt att läsa mellan raderna i vd-kommentaren, men i det här fallet var budskapet tydligt. Trots den brutala situationen för branschen som helhet, ett försäljningstapp på 50 procent och en rörelseförlust på 6,2 miljarder kronor så lät Helena Helmersson oförskämt positiv.

Det, i kombination med det kraftfulla åtgärdspaketet, koncernens storlek och finansiella styrka, gjorde att resultatförbättringen jämfört med andra kvartalet inte kom som någon överraskning.

Nu ser jag fram emot kvartalsrapporten den 1 oktober. Kommer Helmersson sända ut samma signaler där?

Om H&M orkar hålla takten i förändringsarbetet uppe – för coronakrisen är långt ifrån över – så är förutsättningarna goda.

Läs mer: Försäljningsraset fortsätter för modehandeln: ”Haft ett nattsvart halvår”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiH&MCorona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News