Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Globala samarbeten har flera fördelar – men ställer extrema krav på parterna

Publicerad: 10 april 2018, 08:57

Det är en omställningsperiod och en turbulent tid för detaljhandeln. Alla aktörer försöker att utkristallisera vilka bolag och varumärken som kommer att bli framtidens vinnare.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorLivsmedelE-handelDigitalisering

E-handeln och digitaliseringen lämnar ingen oberörd. Trots att det hittills rör sig om förhållandevis små volymer – och en liten andel av den totala omsättningen.

I själva verket handlar det främst om osäkerhet.

Hur stor blir e-handeln?

Vad händer med de fysiska butikerna?

Är kunderna beredda att lämna invanda köpmönster?

Vad betyder lojaliteten, egentligen?

Olikheter lockar, brukar man säga. Och det är precis vad dessa nya allianser handlar om.

Näthandlarna vill komma åt fysisk handel och få en plattform för att komma närmare kunderna med sina egna lösningar. De traditionella kedjorna vill snabbt få en insikt i den digitala världen.

Läs mer: Amazons drag tvingar  jättarna till nya allianser

Samarbeten, och kanske samgåenden, är en genväg för båda parter. Det är också ett sätt för bolag att öka sina geografiska verksamhetsområden på ett smidigt sätt. Amerikanska och europeiska företag vill gärna finnas med på den snabbt växande asiatiska marknaden samtidigt som asiatiska företag vill ta andelar i den ”gamla världen”.

Men det väntar en tuff resa framåt. Förutom skillnader i affärskultur mellan traditionell handel och e-handel finns även betydande kulturella skillnader mellan bolag i olika världsdelar.

Bolagens olika utgångspunkter, och drivkrafter, ska inte heller underskattas. Traditionella kedjor vill för det mesta växa balanserat och har inget emot att ta tid på sig. Nystartade företag har ofta en helt annan takt, nästan alltid pådrivet av oroliga ägare som vill se rejäla tillväxttal för att motivera fortsatt kapitaltillskott.

Med andra ord ställs stora krav på ägare, ledning och medarbetare som gemensamt ska få dessa samarbeten att lyfta – och generera fler kunder, ökad försäljning och förstärkt resultat.

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News