Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Framgång kommer inte gratis – inte ens inom lågpris

Publicerad: 27 februari 2019, 12:28

Låga priser har länge varit den hetaste trenden i detaljhandeln. Debaclet för Karlsson visar att framgång inte kommer gratis. Butikerna måste förstås fyllas med sådant som kunderna vill köpa.


Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomi

Markets och systertidningen Icanyheters rapport ”Handelns hetaste kedjor och butiker” har år efter år visat att bra valuta för pengarna är det som hushållen värderar överlägset mest när de ska handla.

Därför är det logiskt att detaljister med en stark prisimage har haft och har stora kommersiella framgångar.

Läs mer: Karlsson har slut på pengar och kan inte betala skulder – försätts i rekonstruktion

Biltema, Dollarstore, Jula, Lidl, Rusta och Willys är sex expansiva kedjor med tydlig lågprisstämpel som fångar fler kunder, får dem att komma tillbaka och lyckas få upp försäljningen till nästa nivå.

Karlsson är samtidigt ett illustrativt exempel på att lågprishandel inte per automatik innebär fler besökare, högre försäljning eller ett positivt ekonomiskt resultat.

Varuhusen omsatte 250 miljoner kronor netto 2013 och enligt den senaste årsredovisningen (2017) hade beloppet sjunkit med 27,6 procent till 181 miljoner kronor.

Samtidigt har rörelseförlusterna uppgått till 78 miljoner kronor.

Utfallet för Karlsson och den pågående rekonstruktionen understryker att det inte fungerar att försöka locka konsumenter med enbart priser som uppfattas som låga.

Sortimentet är enligt ”Handelns hetaste kedjor och butiker” det som svenskarna anser är näst viktigast vid val av butik och i den kategorin får Karlsson låga omdömen.

Utfallet för Karlsson understryker att det inte fungerar att försöka locka konsumenter med enbart priser som uppfattas som låga.

Biltema, Dollarstore, Jula, Lidl, Rusta och Willys får betydligt högre betyg i samma genre och det förklarar att försäljnings- och resultatkurvorna har pekat åt diametralt olika håll.

Driften av butikerna eller varuhusen ska aldrig underskattas i detaljhandeln och där är Rusta kanske det främsta exemplet på det möjligen omoderna uttrycket ”natt och dag”.

Rustas varuhus var långt ifrån något att skryta om för tio år sedan men i dag finns det få som slår lågpriskedjans sortiment, presentation, upplevelse och drift.

Karlsson kan också nå dit – om rekonstruktionen lyckas och bolaget satsar på det som konsumenterna vill ha för att handla där.

Läs mer: Karlsson har skulder på 34 miljoner: ”Avgörande vad fordringsägarna säger”

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomi

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev