Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Frågan är om H&M kan bli ett tillväxtbolag igen

H&M:s kvartalsrapport blev en besvikelse. Varulagret växte – och resultatet sjönk. Koncernen får svårt att nå sitt vinstmål i år.

Publicerad: 28 juni 2018, 10:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderH&M

H&M kommunicerade redan i mitten av juni försäljningen för andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret och den var ungefär en miljard sämre än analytikernas förväntningar.

Därför var två punkter av huvudintresse i dagens rapport:

■ Rörelseresultatet
■ Varulagret

Delårsrapporten visar att rörelseresultatet var avsevärt lägre än motsvarande tre månader 2017 och till det kan läggas det svaga ekonomiska utfallet från årets inledande kvartal.

Läs mer: Klart vem som ska leda H&M i Sverige – här är Daniel Ervérs efterträdare

Rörelseresultatet var ackumulerat 3,6 miljarder kronor sämre än i fjol och vd Karl-Johan Persson medgav på en drygt timslång presentation och ett extraordinärt stort antal frågor från analytiker och media att det blir utmanande att överträffa förra årets resultat.

H&M måste snabbt erbjuda ett mer relevant sortiment i huvudvarumärket

Huvudförklaringarna till resultattappet och den faktiskt indirekta vinstvarningen är att försäljningen var lägre än vad H&M hade räknat med, fortsatta obalanser i sortimentet med prisnedsättningar som följd, logistikstörningar på viktiga marknaderna USA, Frankrike, Italien, Belgien och online i Norden, och den ökade konkurrensen från nya aktörer som huvudsakligen har e-handel som försäljningskanal.

H&M måste snabbt erbjuda ett mer relevant sortiment i huvudvarumärket, höja butiksupplevelsen och skapa en enkel och inspirerande upplevelse också online för att få upp försäljningen.

Värdet på varulagret var enligt delårsrapporten 13 procent högre än motsvarande period för ett år sedan och den höga nivån ger H&M fortsatt huvudvärk.

Varulagret måste förstås öka givet de planerade butiksetableringarna och tillväxten på nätet men missarna i kollektioner slår mot omsättningen och resultatet.

H&M har inlett ett förändringsarbete och Karl-Johan Persson ser positiva tendenser och en stor potential – men tidigare prognoser och signaler om vändning har hittills inte slagit in.

Frågan är om optimismen är befogad den här gången och om H&M kan bli ett tillväxtbolag igen.

Läs mer: Livet efter Cheap Monday – här är H&M:s alla koncept

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderH&M

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News