Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Formtoppade nischaktörer utmanar sportjättarna

Den traditionella sporthandeln har haft ett sötsurt år med både nederlag och viktiga segrar. Den största tillväxten sker inom outdoor och andra nischade koncept. Lanseringen av Racqet ser på förhand ut att ligga helt rätt i tiden.

Publicerad: 16 februari 2021, 13:54

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidE-handelOutnorthSortiment

Det var en gång för länge sen tre ohotade kungar i sportriket. Stadium, Intersport och Team Sportia ägde planen. Uppstickarna var få och de som försökte lira i högsta divisionen tog sig vatten över huvudet.

”En av de tydliga tillväxtvägarna är mer nischad handel – aktörer med vass spets och tydliga erbjudanden.”

Sedan kom norska XXL och ogenerat öppnade sportvaruhus i ett rasande tempo, fast beslutna att ta en plats i finrummet. De offensiva vapnen var ungefär desamma som redan fanns på marknaden: Utbud och pris. På torsdagar låg en fet annonsbilaga i morgonpressen och på några år växte kedjan till att bli en av landets största.

Med andra ord är mittfältet med traditionell sporthandel mer än välfyllt.

Nu ser vi i stället att en av de tydliga tillväxtvägarna är mer nischad handel – aktörer med vass spets och tydliga erbjudanden.

Läs mer: Racqet ska bli en storspelare i hajpade sporten med butiker i europeiska storstäder

Markets tidigare kartläggningar visar att sporthandelns snabbväxare bland annat finns inom det glödheta outdoor-segmentet där Ridestore, Outnorth och Stellar Equipment brakar fram. Där finns även namn som Cykloteket och Monkeysports.

Flera av dessa har också gjort avtryck i Europa vilket sannolikt bara blir vanligare.

”Kedjan har ännu inte öppnat en butik, men det har redan hunnit bli en del ståhej.”

Den senaste i raden som står inför en sådan resa är Racqet som specialiserar sig på den vansinnigt populära folksporten padel (jag verkar vara den enda som inte har provat än).

Kedjan har ännu inte öppnat en butik, vare sig fysisk eller på nätet, men det har redan hunnit bli en del ståhej runt satsningen.

Premiären sker i mars i Mall of Scandinavia och på racqet.se. Sedan är planen att växa i EU med både butiker och lokalanpassad näthandel. Det flaggas också för expansion utanför Europa så småningom.

Läs mer: ”Galet intresse” när specialisten på stekheta sporten öppnar butik

Det är för övrigt ett starkt inflöde på padelarenan just nu. Ett exempel är sportvarumärket Icaniwill, som växer snabbt med egen e-handel och via återförsäljare, som expanderar sitt sortiment till padel.

”Matcherna i sporthandeln kommer att vara spännande att följa de närmaste åren.”

Snabbfotade uppstickare med tydlig inriktning var tidigare ett komplement till den traditionella sporthandeln. Nu är de på väg att bli mer än så. Varumärken och leverantörer kliver ut ur jättarnas retail-skugga med tydliga strategier för snabb tillväxt.

Allt fler specialister bygger sin bas på nätet, har sina egna varumärken och ser en marknad utifrån vertikaler, inte geografiska gränser.

Matcherna i sporthandeln kommer att vara spännande att följa de närmaste åren. Det är bara att bänka sig.

Läs mer: Stenhård match i sporthandeln – här är branschens vinnare och förlorare

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev