Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Ett sargat varumärke som är farligt nära haveri

Det stormar åter kring JC. Ett oväntat ägarskifte, vd-byte och en oren revisionsberättelse. Är det här dödsrosslingarna från en patient som ett tag såg att ut att vara på bättringsvägen?

Publicerad: 19 juni 2018, 08:50

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderEkonomi

Läs mer: Nya uppgifter: Kriskedjan byter ägare och vd – turkisk skjorttillverkare har köpt JC

JC var en gång ett av de hetaste templen för jeansköpare. Kanske hittade man andra plagg också men i första hand var det jeansen som drog skarorna i slutet på 90-talet och början på 2000-talet.

2006 köpte RNB guldkalven som då värderades till cirka en halv miljard kronor.

Sedan började förfallet.

Efter förvärvet flyttades företaget från Mölnlycke till Stockholm. I den vevan valde 80 procent av personalen, däribland en stor del av inköparna, att inte flytta med.

Vad som följde var en rad felsatsningar och åratal av förluster – och ett varumärke som värderades till i princip ingenting efter att själen sakta men säkert eroderats.

2013 såldes bolaget till kinesiska Denim Island och eländet fortsatte med en rörelseförlust på 100 miljoner kronor 2015 och ett konkurshot hängande över verksamheten.

Men bolaget lyckades ducka för kniven och i stället blev det en utdragen rekonstruktion som avslutades i maj 2017.

Det tidigare så pampiga jeanstemplet ser efter alla år och turer ut att numera bara vara ett öde stenröse

Efter Markets intervju med vd Stefano Di Martino i januari i år kändes det som att varumärket började få tillbaka både liv och kraft. Ett nytt koncept rullades ut, jeansen stod åter i centrum och det talades om solida finanser. Färdriktningen var framåt och uppåt.

Nu är Stefano Di Martino borta. Den tidigare ägaren Gordon Wu fick uppenbarligen nog och sålde till den turkiska skjorttillverkaren Ilya Meric – nu ensam ägare och vd.

De ”solida finanserna” verkar mest ha varit en bubbla. Den senaste årsredovisningen underkänns av revisorerna som ser väsentliga osäkerhetsfaktorer ”som kan leda till betydande tvivel om företagets förmåga att fortsätta verksamheten”.

Det tidigare så pampiga jeanstemplet ser efter alla år och turer ut att numera bara vara ett öde stenröse – övergivet av kunderna till förmån för andra varumärken som varit betydligt bättre på att positionera sig som spännande och angelägna.

Läs mer: Tidigare JC-handlaren efter den senaste turbulensen: ”Glad att jag hoppade av i tid”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderEkonomi

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev