Analys
Kalle Östgren: Ett robust resultat – med en tydlig varningsflagg
Axfood möter stentuffa jämförelsetal på en marknad som präglas av pandemin. Resultatet är i stort stabilt – men siffrorna sätter strålkastarljuset på en svag punkt.
Publicerad: 22 april 2021, 08:10
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Axfood levererar stabila siffror i ett mycket speciellt läge. Restriktionerna kvarstår och siffrorna för kvartalet möter förra årets bunkring, som drog i gång på allvar i månadsskiftet februari-mars.
”Willys ökning på 3,2 procent är ännu vassare än siffran visar.”
Hos Axfood fortsätter lågprisprofilerade Willys och Hemköps franchisebutiker att vara draglok. Willys ökning på 3,2 procent är ännu vassare än siffran visar, eftersom den också innefattar de åtta Eurocash-butikerna i den stillastående norska gränshandeln. Försäljningen i Hemköps handlardrivna enheter visar en imponerande tillväxt, men sätter strålkastarljuset på en svag punkt hos Axfood: Hemköps egenägda butiker.
Läs mer: Axfood tappade – mot index och Ica-butikerna: ”Betydligt lägre än tidigare kvartal”
Den totala säljsiffran för Hemköp visar en tillväxt på 0,8 procent, men med ytterligheter inom profilen. Franchisebutikerna växer med 4,7 procent, de egenägda butikerna backar med nästan samma siffra, minus 4,6 procent.
”Varumärket Hemköp behöver fortsätta stärkas.”
De 63 egenägda Hemköp-butikerna är mestadels större enheter, ofta i stadskärnor och bostadsnära lägen. Att de arbetar i motvind beror givetvis mindre på driftsformen, utan mer på pandemin och den brutala minskningen av kundströmmarna i cityhandeln.
Här finns en av Axfoods stora utmaningar just nu.
Varumärket Hemköp behöver fortsätta stärkas inför att läget på marknaden ljusnar, med fortsatta vaccinationer och lättade restriktioner – för att också de egenägda Hemköp-butikerna ska finnas ”på kartan” när fler konsumenter återvänder till den fysiska handeln.
Läs mer: Här stänger Hemköp butiken för gott: ”I det här läget hade vi inget val”
Som vd Klas Balkow själv skriver i sin summering: ”Utmaningarna för Hemköps stora egenägda butiker i centrala storstadslägen bestod”.
Om gränshandeln kommer i gång och norrmännen börjar komma över gränsen och handla igen, då är Eurocash tillbaka på banan. När coronarestriktionerna lättas och cityhandeln vaknar till liv är läget inte lika självklart för Hemköps egenägda.
Det är en säljpotential Axfood måste kunna fånga.
Läs mer: Här är Hemköps nya koncept – ljust och med industriell känsla
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Kalle Östgren