Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Ett rejält plask i ankdammen

Två personer med totalt 29 års erfarenhet från Lindex ska nu styra Kappahl.

Publicerad: 26 november 2018, 09:25

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderLedarskapKappahl

Lagom till att vd-karusellen började tappa fart under hösten har den nu fått ny snurr – med glad musik och blinkande lampor: Kappahl har utsett en ny vd.

Elisabeth Peregi tar över efter Göran Bille som har hållit verksamheten rullande sedan Danny Feltmann lämnade bolaget i juni som en följd av att ”styrelsen och vd har olika syn på bolagets utveckling och prioriteringar”.

Läs mer: Skrällen: Kappahl värvar ny vd från Lindex – Sverigechefen kliver över till konkurrenten

Det är en ganska anmärkningsvärd värvning. Peregi har jobbat inom Lindex i 19 år, varav ett som tf vd. Hon var på flera håll tippad att ta vd-jobbet på riktigt efter Ingvar Larssons exit.

Styrelsen ville dock ha in nytt blod och plockade över Susanne Ehnbåge efter hennes succéresa på Netonnet.

När så Feltmann försvann förändrades åter spelplanen i modehandeln. Vad skulle nästa drag bli? Tittade även Kappahl på möjligheterna att plocka in en vd från en annan bransch?

Låt oss hoppas att styrelse och ledning både klarar de snabba förändringarna och förstår vikten av stabilitet och uthållighet.

När Göran Bille, styrelseledamot i Kappahl, klev in som tf vd efter Feltmann var han i alla fall tydlig med att se sig själv som en tillfällig lösning. ”Jag tänker inte ta någon ny fast anställning” hette det.

Så sent som i början på november blev han dessutom omvald som styrelseledamot i Kappahl vilket tog död på eventuella spekulationer om att han var aktuell för vd-posten.

I stället tittade Bille mot sin gamla arbetsgivare, där han var vd i tio år, och plockade över Elisabeth Peregi.

Det får betraktas som en revansch för Peregi som uppenbarligen fick mersmak av sin tillfälliga visit på tronen.

Två personer med totalt 29 års erfarenhet från Lindex ska nu styra Kappahl i vådliga vatten där modet och förutsättningarna skiftar snabbare än vädret och där skutan lätt kan få otäck slagsida av satsningar på fel kollektioner.

För att inte tala om utmaningen att maximera köpupplevelsen i alla kanaler.

Den nya världen kräver nytt ledarskap. Låt oss hoppas att styrelse och ledning både klarar de snabba förändringarna och förstår vikten av stabilitet och uthållighet.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderLedarskapKappahl

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev