Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Ett öppnare H&M kan bara vara bra

Modejätten har äntligen öppnat dörren och släppt fler siffror om verksamheten. En ökad transparens som rimligen måste välkomnas av alla.

Publicerad: 14 februari 2018, 09:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ModeH&MStrategi

Inför onsdagens kapitalmarknadsdag har H&M gått ut med siffror om sin ifrågasatta e-handel. Enligt pressmeddelandet omsatte näthandeln 29 miljarder kronor under det senaste räkenskapsåret vilket motsvarar 12,5 procent av försäljningen.

Näthandeln stod också för 22 procent av H&M-gruppens rörelseresultat vilket visar att den kritik som framförts om att bolaget inte hängt med i skiftet mot e-handel till viss del inte är berättigad.

Att vd Karl-Johan Persson tidigare har hävdat att e-handeln är lönsam och en stark del av verksamheten har inte spelat någon roll eftersom det inte har redovisats siffror som stöder detta – förrän nu.

ÖPPNARE. Karl-Johan Persson ska nu leda med mer transparens.

Även redovisningen av bolagets försäljning från varumärkena Cos, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket har varit sparsam. Nu framgår det att de omsätter 17 miljarder kronor och står för sju procent av den totala omsättningen. De beräknas att fortsätta växa med minst 25 procent per år.

Man kan förstås tycka vad man vill om siffrorna. Men poängen här är att de redovisas – inte vad siffrorna i detalj visar. H&M har lyssnat på kritiken om bristande insyn och gjort något åt det.

H&M har lyssnat på kritiken om bristande insyn och gjort något åt det

Den nya öppenheten markeras också av att samtliga varumärken presenteras av sina respektive team under kapitalmarknadsdagen. Och inte nog med det: ”Utöver detta ges möjlighet att ta del av de digitala satsningarna och bolagets hållbarhetsarbete samt att träffa representanter från samtliga varumärken” heter det i pressmeddelandet.

Mitt i allt stormande kring bolaget måste initiativet hyllas. Öppenhet skapar trovärdighet på marknaden och gynnar bolaget på sikt – även om ett öppnat fönster kan släppa in lite skitig luft på kort sikt.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeH&MStrategi

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News