Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Kalle Östgren: Ett naturligt steg som minskar kostnaderna – men det är intäkterna som avgör

Publicerad: 28 mars 2018, 12:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidEkonomi

Läs mer: Sportkedjorna stärker samarbetet – skapar gemensamt huvudkontor

Att de två sportkedjorna Sportringen och Team Sportia slår samman sina huvudkontor är ett helt logiskt steg.

Under det senaste året har båda skruvat på sina modeller för att stå starkare på en brutalt tuff sportmarknad.

Team Sportia har slagit fast en ny strategi med satsning fullt ut på enbart handlarägda butiker och extra spelrum genom att halvera franchiseavgifterna.

Sportringen är sedan tidigare helt entreprenörsdriven och skruvar nu bland annat på sina butiksformat.

I november köpte finländska SGN Group andra halvan av Sportringen och slog samman med tidigare helägda Team Sportia till en ny, gemensam sportdivision.

Det öppnade en självklar möjlighet.

Att slå samman de båda huvudkontoren pressar kostnaderna när franchiseintäkterna minskar och ökar också samordningen.

Sänkta kostnader ökar handlarnas möjligheter, men det är försäljningskronorna som kommer att avgöra kampen

Det känns som ett riktigt steg att gå över helt till franchiseformen med entreprenörer som känner sina lokala marknader – sporthandlare i Skåne och Norrland kan anpassa sina sortiment. Läget som delar av modehandeln hamnat i med centralstyrda butiker som ska försöka sälja vårjackor i minusgrader avskräcker.

Ett gemensamt huvudkontor gör det också lättare att samordna inköp, träffa leverantörer och bolla erfarenheter.

Sportringen och Team Sportia har tagit ett nytt steg som river en del väggar och minskar overheadkostnaderna för divisionen SGN Sport.

Det är klokt, bra och naturligt.

Sänkta kostnader ökar handlarnas möjligheter, men det är försäljningskronorna som kommer att avgöra kampen på sportmarknaden.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Sport och fritidEkonomi

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev