Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Ett kanonår – och det värsta någonsin

Jo, 2020 blir ett pangår för detaljhandeln med en ökning på 3,5 procent enligt HUI:s pinfärska prognos. Men vilken typ av smäll som hörs beror på var du hör hemma. För en del handlar det om champagnekorkar, andra hör ljudet av verksamheten som skjuts i sank.

Publicerad: 11 september 2020, 06:09

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HUI Research

Analysen har ju redan gjorts ett flertal gånger. Tillväxten i detaljhandeln årgång 2020 beror på att vissa branscher växer galet mycket medan andra har fått en serie smockor rakt i plytet. Anledningen till allt stavas covid-19 och allt det har fört med sig. När hela havet stormar har det gjort extra ont att bli utan stol.

Läs mer: Handelns comeback –  HUI skriver upp prognosen: ”Överraskande bra”

3,5 procent hade varit toppen vilket år som helst. Vi hade så klart pratat om vinnare och förlorare även under normala omständigheter men skillnaderna mellan branscherna hade varit mycket mindre. Bygghandeln hade inte ökat med upp till 14 procent samtidigt som klädhandeln hade sjunkit med avgrundsdjupa 25 procent. Men det är precis den verklighet vi lever i.

Vissa har varit grymma på att ställa om, hitta nya idéer och snabbt kapa alla kostnader man kan hitta. Det är vad som händer när lavinen kommer: du springer för livet – om du inte blir paralyserad och uppgiven.

3,5 procent säger inget om mänskliga öden. När inte ens etablerade kedjor klarar sig, hur går det då för mindre handlare som ser sina livsverk falla samman på några veckor? Det fanns inget omställningsstöd i världen som hann ut i tid för att rädda Evas Mode eller Nisses Data från haveri.

3,5 procent säger inget om mänskliga öden. Det fanns inget omställningsstöd i världen som hann ut i tid för att rädda Evas Mode.

Nu pratas det om en återhämtning på sina håll. Till och med delar av den fysiska klädhandeln ser med viss tillförsikt framåt. Själv häpnade jag när jag besökte handelsområdet Erikslund i Västerås en lördag i augusti. Det var trafikkaos i varje korsning och inne i gallerian trängdes folk utan minsta tanke på att hålla avstånd.

Kön inne i Mios varuhus var både lång och obehagligt tät.

Bra för butikerna men de flesta besökarna agerade som att corona nu tillhör det förgångna.

Det är så klart på tok för tidigt att blåsa faran över. Många fruktar en ny konkursvåg under hösten, särskilt om likviditeten är så låg att många inte kan eller vill betala sina höst- och vinterleveranser. Det drabbar ju också leverantörerna. Men håll ut, det blir en Black Friday även i år.

Undrar vad framtida analyser kommer att säga om 2020. Att det var året då stora delar av handeln skakades om av kriser och tvära kast i konsumentbeteendet eller om det var året då handeln växte med 3,5 procent.

Kanske säger de flesta ”det var året då Amazon kom”. Sitter du säkert på stolen när det havet stormar?

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HUI Research

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev